Działania prewencyjne w kosmetologii opóźniające starzenie się skóry

Starzenie się skóry jest normalnym procesem w jej fizjologii. Z wiekiem wiele procesów występujących w skórze spowalnia, zmieniają się poszczególne jej struktury. Na skutek tego szybciej lub wolniej pojawiają się pierwsze oznaki starzenia się. W znacznej mierze możemy wpłynąć na to, jak szybko i z jaką intensywnością będą one pojawiać się na naszej skórze.

Nawilżanie

Ponieważ wraz z wiekiem zwiększa się poziom transepidermalnej ucieczki wody ze skóry (TEWL) oraz zmienia się skład płaszcza hydrolipidowego skóry, niezbędne jest dostarczanie jej odpowiedniego poziomu nawodnienia. Dzięki temu skóra jest bardziej elastyczna i gładka, co opóźnia pojawianie się oznak starzenia się. Nawilżanie skóry odbywa się w trzech etapach: nawodnienia głębszych warstw naskórka, wytworzenia bariery okluzyjnej na skórze ograniczającej ucieczkę wody ze skóry oraz nawodnienia organizmu. Preparaty nawilżające skórę w głębszych warstwach naskórka powinny zawierać składniki, które są humektantami, czyli posiadają zdolność pochłaniania wody. Poza tym mile widziane są substancje, które są składowymi NMF, czyli naturalnego czynnika nawilżającego (ang. Natural Moisturizing Factor). Są to m.in.: aminokwsy, mleczan sodu, Sodium PCA, cukry, mocznik, kwas asparaginowy. Inne składniki silnie nawilżające skórę to: trehaloza, kwas hialuronowy, sorbitol. Składniki działające okluzyjnie na skórę to przede wszystkim: oleje, woski, masła. W pielęgnacji cery dojrzałej najbardziej sprawdzą się oleje o wysokiej zawartości niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych.

Antyoksydacja

Wolne rodniki działają niekorzystnie na stan cery. Powodują, że staje się ona sucha, skłonna do podrażnień, mniej elastyczna. Należy zatem zadbać o pielęgnację, która bogata jest w silne antyoksydanty. Są to inhibitory reakcji wolnorodnikowych, a mechanizm ich działania polega na wychwytywaniu i neutralizowaniu wolnych rodników, które powstają w pierwszym etapie zmian oksydacyjnych. Bardzo silnym antyoksydantem jest resweratrol. Polifenole, garbniki, katechiny, flawonoidy, kwas galusowy obecne w wielu surowcach roślinnych również skutecznie wymiatają wolne rodniki. Skóra wytworzyła naturalną ochronę przeciw wolnym rodnikom i są to obecne w skórze antyutleniacze: melanina, witaminy E, C, karotenoidy, peptydy, systemy enzymatyczne.

Ochrona przeciwsłoneczna

Promieniowanie słoneczne powoduje wiele niekorzystnych procesów w naszej skórze, które sprawiają, iż szybciej widoczne są oznaki starzenia się oraz zmęczenia. Do Ziemi docierają trzy rodzaje promieniowania UV: UVA, UVB, UVC. Na skórę oddziałowują dwa pierwsze. UVA wpływa destrukcyjnie na głębsze warstwy skóry, natomiast UVB działa powierzchownie. Promieniowanie UVB stanowi tylko 0,1% promieniowania docierającego do Ziemi, jednak ma ono wysoką energię i powoduje efekty widoczne w krótkim czasie od narażenie w postaci rumienia, poparzeń, stanów zapalnych. Przy dłuższej ekspozycji powoduje fotostarzenie skóry poprzez m.in. degradację tkanki łącznej (kolagenu i elastyny), a także działa kancerogennie i mutagennie. Promieniowanie UVA stanowi wyższy procent promieniowania docierającego do Ziemi, bo jest to 4%. Występuje ono z taką samą intensywnością przez cały rok, potrafi nawet przenikać przez szyby. Promieniowanie UVA jest szczególnie groźne, ponieważ penetruje do skóry właściwej, a efekty jego destrukcyjnego działania widoczne są po latach w postaci kumulujących się cech fotostarzenia: przedwcześnie zniszczonej i pomarszczonej skóry, reakcji fototoksycznych i fotoalergicznych, stanów nowotworowych. Intensywność wpływu promieniowania na skórę jest uzależniona od takich czynników, jak: pora dnia i roku, częstotliwość ekspozycji, wysokość nad poziomem morza, szerokość geograficzna, obecność powierzchni odbijających światło, fototyp skóry i indywidualne cechy człowieka.

Bardzo ważna jest zatem ochrona przeciw promieniowaniu UV. Należy stosować ją nie tylko latem, kiedy temperatura jest naprawdę wysoka, ale również w pozostałe słoneczne dni w roku. Ze względu na mechanizm działania filtry UV można podzielić na chemiczne i fizyczne. Chemiczne działają na zasadzie absorpcji promieniowania UV, natomiast fizyczne – odbijania promieni słonecznych. Znane są również substancje naturalne, które posiadają udowodnione właściwości pochłaniające i promieniochronne. Są to ekstrakty z: arniki górskiej, aronii czarnoowocowej, oczaru wirginijskiego, wiązówki błotnej, a także kwas ferulowy i jego pochodne. Posiadają one stosunkowo słabe działanie promieniochronne, za to skuteczne działanie zwalczające wolne rodniki, które powstały na skutek promieniowania UV.

[1] E. Sikora, M. Olszańska, J. Ogonowski, Chemia i technologia kosmetyków, Kraków 2012.

Fot. https://pixabay.com/pl/photos/pi%C4%99kno-makija%C5%BC-piel%C4%99gnacja-sk%C3%B3ry-2190682/