Wyciągi roślinne lekiem na przebarwienia skórne
Przebarwienia skórne są dość poważnym problemem dotyczącym zaburzeń koloru skóry. Przyczyny ich powstawania są przeróżne, od uwarunkowań genetycznych przez przebyte choroby np. trądzik, po szkodliwy wpływ promieniowania UV. W każdym przypadku, za powstawanie przebarwień odpowiedzialna jest melanina – barwnik skóry, którego produkcja jest wzmożona podczas wystawienia skóry na promieniowanie UV, dzięki czemu powstaje opalenizna, a także przebarwienia skóry. Proces produkcji barwnej melaniny to melanogeneza, a enzymem odpowiedzialnym za katalizę tego procesu jest tyrozynaza.

Badania przeprowadzone przez E. Studzińską-Srokę, A. Frątczak, W. Bylkę w Katedrze i Zakładzie Farmakognozji Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu miały na celu ocenę zdolności hamujących tyrozynazę przez wyciągi z kwiatów bzu czarnego (Sambucus nigra L.), kwiatów nagietka (Calendula officinalis L.), ziela świetlika (Euphrasia officinalis L.), a także kwasów fenolowych: chlorogenowego, galusowego i kawowego. Następnie określono zależność między właściwościami leczącymi przebarwienia a zawartością polifenoli w badanych ekstraktach.

W doświadczeniu użyte zostały wodne wyciągi z wymienionych surowców roślinnych oraz wymienione kwasy fenolowe. Zdolność inhibicji enzymu tyrozynazy została określona metodą kolorymetryczną, przy użyciu tyrozynazy grzybowej i L-DOPA. Natomiast całkowita zawartość polifenoli została określona metodą z odczynnikiem Folin-Ciocalteau, a otrzymane wyniki przedstawiono jako równoważnik kwasu kawowego.

Wyniki badań potwierdzają wpływ polifenoli na zdolność hamowania tyrozynazy. Otóż najsilniejszą zdolność katalityczną wykazał ekstrakt z kwiatów bzu czarnego (inhibicja aktywności tyrozynazy o 18% silniej od hydrochinonu użytego jako wzorzec), następnie wyciąg z kwiatów nagietka (11%) i wyciąg z ziela świetlika (4%). Zawartość polifenoli w wyciągach przedstawia się następująco: z kwiatu bzu czarnego: 28,52 mg CAE/g surowca, z ziela świetlika: 20,49 mg CAE/g surowca, z kwiatów nagietka: 13,44 mg CAE/g surowca.

Wyniki dotyczące hamowania aktywności tyrozynazy przez kwasy fenolowe wynoszą od 34 do 64%.

Reasumując, przeprowadzone badania dowiodły działania wybielającego przebarwienia wyciągów z kwiatów bzu czarnego, nagietka, ziela świetlika a także kwasów fenolowych obecnych w badanych gatunkach. Ma to związek z zawartością polifenoli w badanych surowcach roślinnych.

E. Studzińska-Sroka, A. Frątczak, W. Bylka, Ocena właściwości hamujących tyrozynazę przez wybrane wyciągi roślinne, Polish Journal of Cosmetology,  2016, 19(1): 51-55