Śledztwo w sprawie mikrobiologicznego zanieczyszczenia tuszu do rzęs

Naukowcy z Universidade Federal do Pampa przeprowadzili badania wśród studentek korzystających z tuszu do rzęs i określili skażenie mikrobiologiczne używanego kosmetyku. W badaniu wzięły udział 44 studentki, które odpowiedziały na specjalnie sformułowany kwestionariusz. Następnie pobrano próbki kosmetyków studentek w celu sprawdzenia daty produkcji i terminu ważności, a także oceny mikrobiologicznej. Całkowitą liczbę mikroorganizmów Pseudomonas aeruginosa i Staphylococcus aureus w badanych próbkach tusz do rzęs oceniono według brazylijskiej Pharmacopei (4 wydanie).

„Bardzo dużo Polek korzysta z kosmetyków po upływie terminu ich ważności. Z reguły kobiety nie patrzą na datę na opakowaniu, tylko zużywają kosmetyk do końca. Kosmetyki kolorowe mają przeważnie 3 lata ważności od daty produkcji. Natomiast po otwarciu każdy produkt trzeba zużyć w podanym na opakowaniu czasie. W przypadku podkładu będzie to 6 lub 12  miesięcy, w przypadku tuszu do rzęs 6 miesięcy, natomiast cieni do powiek 36 miesięcy. Bywa, że firmy kosmetyczne „kodują” produkty i w takim kodzie jest zaszyfrowana data produkcji. Dla przeciętnego klienta jest to trudne do rozszyfrowania, wiec korzystają z niego do pełnego zużycia” – opowiada makijażystka Anna Łukasiewicz.

Według uzyskanych wyników badań 97,9% (43/44) uczestniczek badania stwierdziło, że stosują lub poprzednio stosowały do makijażu kosmetyku po upływie terminu jego ważności. Wśród wymienionych kosmetyków, tusz do rzęs był wymieniany najczęściej.  Zaobserwowano, że w dniu pobierania próbek, 70,5% (31/44) studentek miała wykonany makijaż przeterminowanymi kosmetykami. Przeprowadzona analiza mikrobiologiczna 40 maskar wykazała obecność 2,54 ± 1,76 104 UFC ml-1 bakterii i 2,55 ± 1,54 104 ml-1 UFC grzybów. Analiza wykazała obecność Staphylococcus aureus w 79% próbek i Pseudomonas aeruginosa w 13% próbek.

Wyniki przeprowadzonych przez naukowców badań są interesujące, ponieważ pokazują, że kobiety mają tendencję do dalszego korzystania z produktów makijażowych po upływie daty ich ważności.  Często, te produkty mają wysoki poziom zanieczyszczenia mikroorganizmami patogennymi, co może skutkować różnego rodzaju infekcjami np. zapaleniem spojówek (w przypadku tuszu do rzęs) czy też problemami skórnymi (w przypadku podkładów).