Pióra papugi źródłem substancji podobnych do retionolu

Kilka klas pigmentów jest odpowiedzialnych za kolorystykę u ptaków. Melanina najczęściej pojawia się w piórach ptaków oraz w obszarach nie opierzonych co skutkuje czarnym, brązowym lub orzechowym umaszczeniem. Karotenoidy stanowią drugą grupę nadająca barwę upierzenia ptaków. Te dwa typy ubarwienia występują u większości ptaków. W przypadku piór papug, system pigmentacji jest nieco inny, skutkujący nadaniem jaśniejszego i ‘jaskrawego’ kolorytu.

Przeprowadzono badania substancji pigmentujących, odpowiedzialnych za taki rodzaj kolorystyki. Celem włoskich naukowców z Uniwersytetu w Mediolanie było zbadanie:

1. struktury substancji warunkujących szeroką gamę kolorystyczną piór;
  2. syntezy tych substancji;
  3. możliwości ich użycia w kosmetyce.

W drugiej kolejności skupiono się na: d) przeciwzmarszczkowym działaniu tych substancji (działanie podobne do retinolu). Naukowcy zidentyfikowali strukturalną budowę substancji, która daje podstawę do utworzenia nowej rodziny cząsteczek z wysokim poziomem funkcjonalności. To doświadczenie otwiera możliwości prowadzenia badań na wielu polach, nad nowymi, funkcjonalnymi cząsteczkami pochodzącymi z metabolizmu zwierząt czy roślin. Tego typu badania nie były prowadzone do tej pory ze względu na niestabilność substancji metabolicznych.