Biotechnologia.pl
łączymy wszystkie strony biobiznesu
Czy opakowanie kosmetyczne ma znaczenie?

Wygląd opakowania kosmetyku jest niezmiernie ważny. Jak się niejednokrotnie okazuje, dobre opakowanie to połowa sukcesu sprzedaży. Zauważyć to możemy choćby po flakonach perfum, które przykuwają naszą uwagę wyglądem i zachęcają do ich kupna. Rosnąca konkurencja w branży kosmetycznej sprawia, że producenci chcą się wyróżnić na każdym kroku. Innowacyjne składniki, które rzeczywiście przynoszą efekty na skórze, efektowna kampania reklamowa, a także wyjątkowe opakowanie są w dzisiejszych czasach kluczem do sukcesu. Wszystkie te elementy składają się na sukces danej marki. Bardzo często samo opakowanie może sprawić, że produkt wygląda na luksusowy, mimo „prostej” receptury, która nie zawiera innowacyjnych składników.

Ładne opakowanie, które wpada w oko, może wyróżnić dany produkt i przyciągnąć uwagę klienta. Jest to bardzo istotne z tego względu, że rynek kosmetyczny jest wysycony ogromną ilością kosmetyków i każdy rywalizuje o konsumenta. Wybierając dany produkt, patrzymy przede wszystkim na cenę, producenta, pojemność oraz wygląd opakowania. Wspomniane cechy są bardzo istotne dla klienta i determinują przyszły zakup. Dlatego nie należy lekceważyć roli opakowania, bo jak się okazuje, odgrywa ono istotną rolę, począwszy od momentu produkcji, na zakupie kończąc. Spełnia ono wiele istotnych funkcji, które usprawniają system dystrybucji oraz sprzedaży, mianowicie: 

* estetyczną – opakowanie powinno posiadać przyciągającą wzrok etykietę, a jednocześnie być estetyczne oraz przejrzyste. W zależności od grupy docelowej, dla której jest przeznaczony dany produkt, opakowanie powinno mieć szatę graficzną dostosowaną do danego targetu. Nastolatki z pewnością zwrócą uwagę na opakowania z etykietami, które będą zdobione brokatem, ale mogą przejść obojętnie obok minimalistycznych opakowań;

* informacyjną – na etykiecie znajdziemy nazwę kosmetyku, producenta, INCI, opis użycia, a także przeciwskazania do stosowania. Jeśli te informacje są czytelne oraz przejrzyste, klient z chęcią się z nimi zapoznaje. Bardzo często preparaty kosmetyczne zapakowane są też w kartoniki, na których zostają umieszczone obszerne informacje o produkcie. Takie opakowania stanowią przewagę, gdyż można na nich zamieścić grafikę, która przyciągnie wzrok kupującego. Ponadto większa powierzchnia kartonika sprawia, że producent jest w stanie zachęcić klienta, uwzględniając wiele zalet kosmetyku;

* marketingową – funkcja ta polega na wykorzystaniu opakowania oraz etykiety, by zachęcić jak najwięcej osób do kupna danego produktu. Zamieszczone na niej hasła muszą przyciągać potencjalnych klientów. By funkcja ta była spełniona, należy wykorzystać oryginalne opakowanie bądź wyróżnić się wśród konkurencji na półce za pomocą grafiki. Opakowanie jest wizytówką produktu. Osoby, które szukają kosmetyków naturalnych, zwrócą uwagę na opakowania, które będą nawiązywały do roślin. Nastolatkowie, którzy szukają najczęściej preparatów przeciwtrądzikowych, sięgną po krem lub serum, którego opakowanie będzie podkreślało właściwości przeciwtrądzikowe zawartej w nim substancji. By kosmetyk trafił w nasze ręce, musi przykuć naszą uwagę zarówno wyglądem, jak i nośnym hasłem. Dlatego tak ważna jest rola marketingowa i komunikacyjna opakowań;

* użytkową – opakowanie zapewnia wygodę w stosowaniu danego preparatu. Odpowiednie dostosowanie opakowania do rodzaju kosmetyku sprawia, że preparat dobrze się dozuje, niewłaściwe – że klient zniechęca się do danego produktu ze względu chociażby na brak możliwości wydozowania masy kosmetycznej do końca;

* ochronną – ochrona zdrowia osoby używającej dany produkt to najważniejsza funkcja opakowania. Opakowanie chroni masę kosmetyczną przed wpływem czynników zewnętrznych oraz różnymi zanieczyszczeniami. Dzięki temu jej trwałość utrzymuje się nawet przez kilka lat. Należy podkreślić, że rodzaj opakowania ma wpływ na to, jak długo dany kosmetyk może być używany. Opakowanie dobieramy do rodzaju produktu – plastik, szkło lub metal. Materiał opakowania musi być wykonany ze składników, które nie będą przenikały do masy kosmetycznej i nie będą na nią oddziaływały w żaden sposób. By sprawdzić, czy nie wpływa ono negatywnie na masę kosmetyczną, wykonuje się specjalne badania tzw. kompatybilności masy kosmetycznej z opakowaniem. Takie badanie musi potwierdzić, że żadne składniki masy kosmetycznej nie działają negatywnie na opakowanie oraz odwrotnie, czyli składniki opakowania nie reagują z masą. Skład opakowania, a także jego interakcje z produktem bierze się pod uwagę w czasie oceny bezpieczeństwa kosmetyku.

Opakowania luksusowe

Wiele marek, które posiada w swoim portfolio kosmetyki profesjonalne, stawia na prostotę i estetykę. W takim przypadku liczy się dbałość o każdy detal. Nie ma miejsca na niedopracowania. Luksusowe kosmetyki bardzo często są umieszczane w opakowaniach, które podkreślają prestiż danej marki. Jak możemy niejednokrotnie zauważyć, luksusowe opakowania kosmetyczne nie muszą być bogato zdobione. Wystarczy estetyczne wykonanie słoiczków i buteleczek. Minimalistyczne opakowanie lepiej podkreśla wysoką jakość niż słoiczek z bogatymi złoceniami oraz błyskiem.

Jakie znaczenie ma opakowanie kosmetyczne według eksperta?

– Jako producent opakowań z wieloletnim doświadczeniem, z zaciekawieniem obserwujemy, jak zmieniają się trendy dotyczące designu. Są jednak aspekty, które nie ulegają zmianie. Opakowanie kosmetyczne musi prawidłowo zabezpieczać masę podczas konfekcji, transportu oraz użytkowania. Ponadczasowe projekty zawsze będą najpopularniejsze również ze względu na aspekt ekonomiczny. Proste bryły są praktyczniejsze zarówno podczas etykietowania, zdobienia, jak i np. umieszczenia w dodatkowym kartoniku, a następnie na półce sklepowej. Główne zmiany zapewne są powiązane z tzw. ekoprojektowaniem, który już nie może być traktowany jako chwilowa moda, ale obowiązkowy punkt wyjścia w procesie tworzenia nowych opakowań. Dzięki własnej narzędziowni tworzymy formy dla „odchudzonych” wersji naszych topowych produktów oraz zupełnie nowe linie słoików i butelek. Redukcja masy opakowania to jeden z najważniejszych aspektów w obecnych czasach ze względu na obniżanie śladu węglowego oraz zmniejszenie kosztów transportu. Monomateriałowość oraz użycie recyklatów to kolejne, bardzo dla nas ważne wytyczne. Klamrą spinającą aspekty praktyczne, techniczne i logistyczne jest strategia marki spójna z grupą docelową, ponieważ opakowanie to doskonałe narzędzie do reklamy, komunikacji, budowania/umacniania wizerunku firmy, a co za tym idzie – sprzedaży – mówi Marta Rosłaniec, Marketing & Sales Specialist z firmy Novo-Pak.

Źródła

Fot. https://pixabay.com/pl/photos/higiena-czysto%C5%9B%C4%87-skincare-%C5%82azienka-870763/

KOMENTARZE
Newsletter