Budowanie tolerancji skóry wrażliwej i atopowej
Skóra wrażliwa to problem dotykający coraz większej ilości osób. Często współistnieje ze skłonnością do atopii, co znacząco obniża komfort życia. W pielęgnacji skóry wrażliwej i atopowej należy uwzględnić wiele elementów, które składają się na przywrócenie stanu równowagi i utrzymanie skóry w tym stanie.

Skóra posiadająca tendencję do występowania nadwrażliwości jest narażona na działanie wielu czynników zewnętrznych. Należą do nich między innymi: czynniki środowiskowe (zmiany temperatury otoczenia, promieniowanie słoneczne, wiatr), czynniki mechaniczne (tarcie skóry przez ubranie lub ręcznik, masaż), a także substancje alergizujące, obecne w kosmetykach i pożywieniu. W kosmetykach przeznaczonych dla skóry wrażliwej i atopowej stawia się z jednej strony na unikanie potencjalnych alergenów, a z drugiej strony na łagodzenie podrażnień i zapewnienie skórze odpowiedniego nawilżenia i natłuszczenia. Stąd często spotykanymi składnikami kosmetyków są oleje i masła roślinne, gliceryna, allantoina, d-pantenol, bisabolol, a także ekstrakty z roślin znanych z działania kojącego podrażnienia (aloes, lukrecja, nagietek).

Oprócz łagodzenia istniejących podrażnień warto zwrócić uwagę na budowanie naturalnej tolerancji skóry na czynniki drażniące. Ciekawym składnikiem do wykorzystania w tym zakresie jest Sensia CarotaPRCF firmy Vytrus Biotech - surowiec otrzymywany z komórek macierzystych korzenia marchwi. Poza potwierdzonym w badaniach in vitro i in vivo działaniem kojącym, Sensia CarotaPRCF ma zdolność wyciszania nawet uśpionych stanów zapalnych, zwiększenia tolerancji skóry, a także ochrony skóry przed czynnikami przyspieszającymi jej starzenie się: stanami zapalnymi, wolnymi rodnikami, utlenianiem DNA.

Działanie Sensia CarotaPRCF jest możliwe dzięki hodowli totipotencjalnych komórek w ściśle kontrolowanych warunkach i wywołaniu w nich stresu oksydacyjnego. W ten sposób pobudzone są mechanizmy obronne komórek, co skutkuje wzmożonym wytwarzaniem związków polifenolowych i zmianami profilu kwasów tłuszczowych w celu ochrony błon komórkowych. Komórki macierzyste są następnie poddawane lizie, tak aby składniki przez nie wytworzone mogły zostać w pełni wykorzystane przez skórę.

W badaniach in vitro zaobserwowano znaczące działanie antyoksydacyjne Sensia CarotaPRCF na ludzkie komórki warstwy rozrodczej naskórka, poddane promieniowaniu słonecznemu. Wykazano także efekt hamujący wydzielanie neuropeptydu CGRP (Calcitonine Gene-Related Peptide) w hodowli neuronów czuciowych oraz indukcję wydzielania β-endorfin w komórkach warstwy rozrodczej naskórka po wywołaniu stanu zapalnego.

Efektywność surowca została potwierdzona w badaniach in vivo, wśród ochotników o kaukaskim typie urody, ze stwierdzoną skórą wrażliwą. Skóra przez okres 3 tygodni traktowana była preparatem z 1% stężeniem Sensia CarotaPRCF, następnie umieszczono na niej okluzyjne plastry z 2%-owym roztworem laurylosiarczanu sodu (SLS). W porównaniu do placebo Sensia CarotaPRCF aż do 25% lepiej chroni wrażliwą skórę przed zaczerwienieniem po kontakcie z czynnikiem drażniącym i zapewnia szybkie zmniejszenie rumienia po powstaniu podrażnienia.

Skóra wrażliwa wymaga szczególnej opieki. Istotne jest dobranie odpowiednich produktów pielęgnacyjnych oraz stosowanie możliwie małej ilości kosmetyków, tak aby zminimalizować ryzyko reakcji alergicznej. Warto zwrócić uwagę na produkty o wielokierunkowym działaniu: zapobiegającym i łagodzącym niepożądane objawy, a także antyoksydacyjnym, co pozwoli opóźnić procesy starzenia się skóry i utrzymać ją w optymalnym stanie.

Klaudyna Byczyk