Biotechnologia.pl
łączymy wszystkie strony biobiznesu
Więcej zwolenników GMO wśród rolników
17.04.2008
Wzrosła liczba zwolenników GMO wśród polskich rolników; ponad połowa z nich uważa, że uprawy te są bardziej dochodowe i wydajne - podczas konferencji w ministerstwie rolnictwa ogłoszono wyniki badań opinii publicznej na ten temat.
Część społeczeństwa pozostaje jednak nadal sceptyczna wobec żywności genetycznie zmodyfikowanej, natomiast przedstawiciele świata nauki są jej zwolennikami. Argumenty ekspertów z roku na rok trafiają też do coraz większej grupy producentów rolnych.

Jak wskazują badania, 90 proc. ekspertów w dziedzinie biotechnologii opowiada się za uprawami transgenicznymi, tak jak i spora większość producentów.

Według 60 proc. respondentów - rolników powinni mieć możliwość uprawy roślin genetycznie modyfikowanych, a ponad połowa uważa, że uprawy te są bardziej dochodowe i wydajne.

Właściciele gospodarstw rolnych, których plony są niszczone przez omacnicę prosowiankę chcą uprawiać odporną na tego szkodnika Kukurydzę Bt MON 810. Odporna na szkodniki kukurydza Bt jest jedyną rośliną genetycznie modyfikowaną uprawianą w Unii Europejskiej. W roku 2007 uprawiano ją w ośmiu krajach Unii Europejskiej, na łącznej powierzchni około 110á077 ha, przy wzroście 77 proc. w ciągu ostatniego roku.

Wśród producentów rolnych wzrosła liczba zwolenników GMO w porównaniu do stanu udokumentowanego przez wyniki badań z lat 2006 i 2007.

Jak wskazują eksperci, wiąże się to z faktem, że rośliny genetycznie zmodyfikowane przynoszą korzyści zarówno ekonomiczne, środowiskowe jak i biotechnologiczne. Rośliny transgeniczne oferują rolnikom dostęp do nowych form technologii, umożliwiając zwiększenie plonów, przy ograniczeniu oprysków i użycia środków ochrony roślin.

W 2007 roku areał upraw roślin genetycznie zmodyfikowanych na całym świecie sięgnął 143,7 milionów ha i ponad 12 milionów rolników zdecydowało się na ten rodzaj uprawy (na co wskazują wyniki raportu ISAAA o powierzchni upraw roślin genetycznie zmodyfikowanych w 2007 roku).

Badanie opinii przeprowadziła firma Martin & Jacob. Jego wyniki zaprezentowano w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi podczas IV Konferencji nt. Komunikacji Marketingowej w Rolnictwie, nad którą honorowy patronat objął minister Marek Sawicki.

Źródło: PAP
KOMENTARZE
Newsletter