Biotechnologia.pl
łączymy wszystkie strony biobiznesu
USA: biopaliwa Solazyme oparte na algach zgodne z wymaganymi specyfikacjami
23.09.2008
Wywodząca się z Kalifornii firma Solazyme opracowała pierwsze na świecie paliwo lotnicze pozyskane w wyniku procesu biologicznego z wykorzystaniem drobnoustrojów.


Pozyskane z alg paliwo lotnicze zostało poddane analizie przez Southwest Research Institute (SwRI) - jeden z najbardziej renomowanych ośrodków badawczych w dziedzinie analizy paliw - i przeszło wszystkie 11 testów wymaganych przez normę ASTM D1655 dla paliwa przeznaczonego do silników odrzutowych (Aviation Turbine Fuel).Głównymi obszarami analizy były: gęstość, lepkość, stabilność termiczna, temperatura zapłonu i zamarzania.

Zużycie paliwa lotniczego w USA wynosi około 1,6 mld galonów (ok. 6,08 mld litrów), co w znaczny sposób przyczynia się do emisji gazów cieplarnianych. Z kolei Unia Europejska najprawdopodobniej wprowadzi rozporządzenie nakazujące liniom lotniczym świadczącym usługi na lotniskach UE udział w programie handlu emisjami, który ma ruszyć w 2011 roku.

 Solazyme jest jak do tej pory jedyną firmą, której biopaliwa spełniły wszystkie wymagania wynikające ze stosownych specyfikacji. Firma oprócz paliwa do odrzutowców produkuje również SoladieselBD (paliwo typu biodiesel oparte na estrach rzepakowych) oraz SoladieselRD (odnawialne paliwo o właściwościach identycznych z konwencjonalnym olejem napędowym). Wszystkie produkty Solazyme są kompatybilne z istniejącą infrastrukturą służącą do dystrybucji paliw.

Technologia stosowana przez Solazyme pozwala na wykorzystanie alg do produkcji paliw w dużych zbiornikach, w któtkim czasie, z wysoką wydajnością oraz bez udziału światła słonecznego. Możliwe jest wykorzystanie wielu rodzajów niejadalnych surowców, w tym materiałów celulozowych takich jak odpady rolnicze i przemysłowe oraz surowce roślinne, takie jak proso rózgowe (Panicum virgatum).

Poniżej znajduje się materiał w języku angielskim, w którym pokazany jest proces produkcji paliwa z alg:



youtube.com



Marcin Kubiak
źródło: Biofuels International
KOMENTARZE
Newsletter