Szczepionki na czerniaka wchodzą w fazę prób klinicznych
21.07.2004
Leczenie może „nauczyć” system immunologiczny zwalczać raka skóry. Szczepionka, która może pomóc chorym pacjentom wyzdrowieć, przechodzi próby na dużą skalę w Australii i Wielkiej Brytanii.
Jest ona zaprojektowana w ten sposób, by docierać do czerniaka (śmiertelnej formy raka, często rozwijającej się w wyniku długiego przebywania na słońcu). Chociaż czerniak nie jest spowodowany żadną infekcją, ludzki system immunologiczny może bronić się przed komórkami rakowymi. Cerundolo (immunolog z Weatherall Institute for Molecular Medicine w Oxfordzie) mówi, że komórki czerniaka produkują charakterystyczne białko, znane jako NY-ESO-1, które może być rozpoznane przez system immunologiczny. Kiedy system zauważa białka, zabija komórki, które je produkują.” Problemem jest to, że w czasie kiedy system uczy się rozpoznawać komórki, jest już zwykle za późno”- mówi Cerundolo. Nowa szczepionka jest syntetyczną formą NY-ESO-1, która uczy system wcześniejszego rozpoznawania raka. Badacze wstrzykują białko z lekiem, który zwiększa jego wchłanianie przez komórki immunologiczne. Badania na małą skalę rozpoczęte w Australii, w Ludwig Institute for Cancer Research przyniosły już pomyślne rezultaty. Pokazały one, że rak pacjentów, którzy otrzymywali szczepionkę zmniejszył się trzykrotnie. Rozszerzone badania mają być zakończone w 2005 roku. Jeżeli próby okażą się pomyślne, będzie można rozpocząć badania nad szczepionką na rak piersi czy prostaty, które produkują podobne białka.