Orzeszek ziemny nie powodujący alergii
03.12.2008
Inżynieria genetyczna orzeszków ziemnych (Arachis hypogaea) może pomóc w walce z reakcjami alergicznymi.
Reakcja na orzeszki jest najczęstszą przyczyną śmierci alergicznych w Stanach Zjednoczonych. Mało prawdopodobne jest całkowite pozbawienie orzeszków alergenów, jednak mogą one zmniejszyć objawy czym doprowadzić do mniejszej ilości zgonów.

Przez lata naukowcy poszukiwali odmiany orzeszków z nadzieją znalezienia jednej nie powodującej reakcji alergicznych, które zabijają w Stanach blisko 50 osób rocznie. Jednak natura nie mogła nam dostarczyć żadnych informacji ułatwiających badania.
Podczas prowadzenia projektu na Uniwersytecie w Georgii używano różnych  sposobów uzyskania hipoalergicznych orzeszków. Wykazano, że reakcje najczęściej wywoływane są przez 11 białek. W teorii orzeszki pozbawione genów kodujących je stałyby się całkowicie hipoalergiczne. Jednak w praktyce nasiona orzeszków rozwijały się nieprawidłowo, zmieniały smak oraz czyniły je podatnymi na infekcje grzybiczne. Aby rośliny mogły się prawidłowo rozwijać pozbawione je jedynie dwóch białek lecz najbardziej intensywnych alergenów. Całkowicie nie wyeliminowało to problemu reakcji alergicznych, ale w dużym stopniu zmniejszyło ich występowanie.

Bartłomiej Borkowski