NOWY CEL MOLEKULARNY / Zatrzymanie rozprzestrzeniania się wirusa HIV w humanizowanej myszy
14.08.2008
Naukowcy z Harvard Medical School opracowali metodę pozwalającą na zahamowanie rozprzestrzeniania się wirusa HIV u zainfekowanych humanizowanych myszy.
Zastosowano technikę interferencji RNA (RNAi) do wyciszenia trzech genów biorących udział w przechodzeniu wirusa do innych komórek. W ten sposób nie tylko zredukowana została ilość wirusów przedostających się do innych komórek ale również zdrowe myszy zostały ochronione przed infekcją.

Wykorzystano genetycznie zmodyfikowane myszy, które wirus HIV (normalnie będący wirusem
ludzkim) jest w stanie zainfekować. Dwa z wyciszonych genów zostały znalezione w limfocytach gospodarza, natomiast trzeci jest obecny w genomie wirusowym. RNA interferencyjne zostało dostarczone specyficznie do limfocytów T w postaci związanej z przeciwciałem. U myszy zainfekowanych wirusem, terapia trwająca 2 tygodnie spowodowała znaczny spadek ilości cząsteczek wirusowych we krwi. Ponieważ dostarczane RNA jest w krótkim czasie degradowane potencjalna terapia u człowieka powinna być powtarzana co jakiś czas.

Źródło: Nikhil Swaminathan; Researchers Silence HIV in Mice Engineered to Be Like Humans; Scientific American; August 7, 2008 in Biology