NOWY CEL MOLEKULARNY / Starzenie komórkowe; bariera dla rozwoju nowotworów
24.04.2008
Komórkowe starzenie charakteryzuje się w większości nieodwracalnym zahamowaniem cyklu komórkowego i brakiem reakcji na środowisko zewnętrzne.
Rozróżnia się dwie główne sytuacje, gdzie następuje ten proces. Pierwszą z nich jest starzenie się związane z utratą telomerów.

Kiedy długość telomerów osiąga minimalną wartość krytyczną, następuje uruchomienie procesu naprawy DNA. Dopóki naprawa trwa, komórka nie będzie się dzielić. Jeśli uszkodzenia są zbyt ogromne, następuje trwałe zahamowanie cyklu komórkowego. W badaniach in vivo okazuje się, że krótkie telomery prowadzą do zmniejszenia ilości tworzących się nowotworów u modeli mysich podatnych na formowanie tumorów. Kolejnym przypadkiem, gdzie może dojść do procesu starzenia jest aktywacja onkogenów. W tym wypadku odpowiedź komórek jest nagła, rozwijająca się już w przeciągu kilku dni. Starzenie się obserwuje się po nadekspresji w komórkach mutantów takich białek jak RAS, RAF, MEK, BRAF. Niektóre prace natomiast wskazują, że być może faktycznym czynnikiem prowadzącym do starzenia nie jest nadekspresja białek, lecz wyłączenie danej ścieżki sygnalizacyjnej w komórce. Niektóre badania potwierdzają, że komórki nowotworowe mogą być zmuszone do przejścia w proces starzenia się. Po wyciszenie genu p53 w komórkach nowotworu wątroby, ponowne przywrócenie jego funkcji doprowadziło do regresji choroby. Co zaskakujące, komórki nie popełniały apoptozy, lecz zaczęły się starzeć. Wykazano też związek pomiędzy tym procesem u komórek, a wywołaniem wrodzonej odpowiedzi immunologicznej w hamowaniu rozwoju nowotworów. Daje to potencjalne możliwości rozwoju nowych narzędzi do walki z rakiem.

Prieur A., Peeper DS., Cellular senescence in vivo: a barrier for tumorigenesis, Current Opinion in Biology, 2008, 20:150-155