NOWY CEL MOLEKULARNY / Rak piersi: mutacje genu NQO1 odpowiedzialne za zwiększoną śmiertelność pacjentów
04.06.2008
Najnowsze wyniki badań Fińskich naukowców z Uniwersytetu w Helsinkach dowodzą, że osoby zagrożone nowotworem piersi, posiadające mutację genu NQO1 w obu kopiach mają o 20% mniejszy wskaźnik przeżycia, w porównaniu do osób bez mutacji tego genu.
Dodatkowo pacjenci z mutacjami są czterokrotnie mniej podatni na powszechne rodzaje chemioterapii.

Gen NQO1 koduje enzym odpowiedzialny za ochronę komórki przed stresem oksydacyjnym oraz uszkodzeniami komórki i jej DNA spowodowanymi przez reaktywne produktami metabolizmu. Enzym NQO1 pomaga również w stabilizacji białka p53, odgrywa istotną rolę w zapobieganiu nowotworom.
 Naukowcy przeprowadzili badania na 1000 kobietach, które odwiedziły szpital Uniwersytetu w Helsinkach z zagrożeniem raka piersi pomiędzy 1997, a 2004 rokiem. Po 5 latach

od wykrycia zagrożenia spośród kobiet, które posiadały dwie błędne kopie genu przeżyło tylko 65%, w porównaniu do 85% i 87% pacjentek z jedną lub dwiema poprawnymi kopiami.

Odkrycie to dostarcza lekarzom nowych, pomocnych informacji dotyczących zastosowania odpowiedniej terapii, jednakże wciąż pozostaje kwestia zbadania bezpośredniego związku pomiędzy mutacją genu NQO1, a rokowaniami dla osób zagrożonych rakiem piersi.

Źródło: Nature Genetics