NOWY CEL MOLEKULARNY / Poziom Hmga2 wpływa na zdolność tkanki nerwowej do regeneracji
20.10.2008
Cechą komórek macierzystych jest zdolność do przekształcania się w różne inne typy komórek w trakcie kolejnych podziałów. Zdolność do podziałów maleje z czasem, częściowo w związku ze zwiększoną ekspresją supresora nowotworowego p16Ink4a.
Naukowcy odkryli, że regulator transkrypcji Hmga2 podlega intensywnej ekspresji w komórkach macierzystych tkanki nerwowej, jednak jego ekspresja maleje z czasem.

Obniżenie poziomu ekspresji Hmga2 jest spowodowane częściowo przez zwiększenie ekspresji let-7b (miRNA) wyciszającego gen HMGA2. Badania prowadzone na myszach pokazały, że zwierzęta pozbawione Hmga2 posiadają mniejszą ilość komórek macierzystych oraz zmniejszoną zdolność do odnawiania tkanek w zakresie centralnego oraz obwodowego układu nerwowego. Badania udowadniają, że zmiany w poziomie miRNA (let-7b) oraz ekspresji Hmga2 podczas starzenia się wpływają na pogorszenie się funkcjonalności nerwowych komórek macierzystych oraz odnawialności tkanki nerwowej.

Agnieszka Kowalewska