NOWY CEL MOLEKULARNY / Nowy szlak odpowiedzialny za infekcjię malarią
24.09.2008
Hipoteza o wpływie szlaku usuwania lipoprotein na infekcję komórek wątroby przez Plasmodium parasites rozpatrywana była od lat. Wyniki opublikowane w Cell Host 
Microbe wyjaśniają te powiązania i wskazują na zależność pomiędzy malarią a szlakiem wychwytu cholesterolu w organizmie gospodarza. Według naukowców czynnikiem mającym wpływ na infekcję jest receptor „zmiatający” BI (SR-BI), główny regulator wychwytu cholesterolu w wątrobie.

W badaniach wykorzystano testy oparte na zainfekowanych ludzkich kulturach komórkowych, dla których dokonano systematycznego przeglądu wszystkich RNAi związanych ze znanymi składnikami szlaku lipoprotein i stwierdzono, że to właśnie gen SR-BI pełni krytyczną rolę w infekcji wątroby malarią. Wyniki te znalazły potwierdzenie w modelu zwierzęcym choroby, gdzie wykorzystano siRNA specyficzne dla wyciszenia genu SR-BI. Ponadto, patofizjologiczne znaczenie SR-BI w infekcji potwierdzono we wszechstronnych eksperymentach z wykorzystaniem małych syntetycznych inhibitorów, blokujących przeciwciał monoklonalnych, myszy transgenicznych z nadekspresją SR-BI oraz myszy znokautowanych, u których stwierdzono brak aktywności SR-BI.

Wyniki te stanowią dowód na związek pomiędzy infekcją malarią a szlakiem wychwytu cholesterolu, jak również opisują nową strategię terapeutyczną w walce z tą wycieńczającą chorobą pasożytniczą.

Oprac.: Justyna Maszkowska