NOWY CEL MOLEKULARNY / Nowa kombinacja leków zabija komórki białaczki przez odcięcie im źródła energii
19.05.2008
Naukowcy z The University of Texas M. D. Anderson Cancer Center odkryli kombinację leków, która zabija komórki białaczki poprzez odcięcie ich od źródła energii i ich zagłodzenie.

W fazie badań preklinicznych odkryto, iż kombinacja inhibitora glikolizy, 3-BrOP, z inhibitorem mTOR, rapamycyną, wywołuje śmierć u ponad 90% komórek leukemicznych limfocytów w kulturach tkankowych. Wiedziano wcześniej, że 3-BrOP wykazywał działanie w badaniach preklinicznych nad glejakiem wielopostaciowym, rakiem okrężnicy i chłoniakiem, a także leukemią. Wiedziano także, że inhibitory mTOR wzmagają głodzenie komórek. Badanie to wykazało, że oba te związki w połączeniu mają dużo silniejszy wpływ na leczenie ostrej białaczki, która jest najpowszechniejszym rodzajem nowotworów u dzieci. W procesie glikolizy komórki uzyskują energię z glukozy. W odróżnieniu od zdrowych komórek, w których energia pochodzi zarówno z glikolizy, jak i oddychania, komórki rakowe opierają się tylko na procesie glikolizy. Używając 3-BrOP do zahamowania glikolizy, naukowcy zagłodzili komórki leukemiczne czerpiące energię tylko z tego procesu, a komórki zdrowe żyły dalej wykorzystując proces oddychania. Rapamycyna jest inhibitorem mTOR, która hamuje podziały komórek rakowych i przyczynia się do ich śmierci. Po połączeniu działań obu leków naukowcy odkryli efekt synergistyczny. Odkryto, że niższa dawka 3-BrOP z rapamycyną daje te same rezultaty u ponad 90% komórek nowotworowych. Teoretycznie przewiduje się, że pacjenci lepiej zniosą terapię z niższą dawką 3-BrOP.

Źródło: from materials provided by University of Texas M. D. Anderson Cancer Centerwww.sciencedaily.com