NOWY CEL MOLEKULARNY / Kontakt komórek zainfekowanych wirusem HIV z niezainfekowanymi prowadzi do różnych skutków
01.08.2008
Komórki zainfekowane wirusem HIV przekazują produktu pochodzenia wirusowego do niezainfekowanych limfocytów CD4+, jednak mechanizm tego procesu nie jest do końca poznany.

Grupa włoskich badaczy przeanalizowała zdarzenia zachodzące w kilka godzin po kontakcie komórek zdrowych z komórkami zainfekowanymi wirusem. Doświadczenie polegało na prowadzeniu ko-hodowli komórek zdrowych z komórkami zakażonymi wirusem, gdzie infekcja była monitorowana dzięki indukcji genu reporterowego - białka zielonej fluorescencji (GFP-green fluorescent protein) zawartego w genomie wirusa. Po 16 godzinach zaobserwowano m.in. tworzenie się fuzji komórek zdrowych z komórkami zainfekowanymi oraz przekazywanie cząsteczek wirusowych poprzez połączenia międzykomórkowe. Oba te zjawiska były uzależnione od ekspresji Env oraz CD4 zarówno na komórkach będących dawcami wirusów jak i na biorcach.
Badacze zauważyli również, że komórki będące w fuzji uwalniały zdolne do infekcji cząsteczki HIV z mniejszą wydajnością niż pierwotne komórki donorowe natomiast nie wykrywano ekspresji wirusa po endocytozie przez komórki niezainfekowane. Wynika z tego, że transport wirusa z limfocytów zainfekowanych do zdrowych może zachodzić wykorzystując różne mechanizmy i prowadzić do różnych wyników.

Źródło: Eliana Ruggiero, Roberta Bona, Claudia Muratori, and Maurizio Federico; Virological Consequences of Early Events following Cell-Cell Contact between Human Immunodeficiency Virus Type 1-Infected and Uninfected CD4+ Cells; Journal of Virology, August 2008, p. 7773-7789, Vol. 82, No. 16