Naturalna broń przeciwko wirusowi HIV
16.10.2008
Ludzie mają wbudowaną broń przeciwko wirusowi HIV, ale do niedawna nikt nie wiedział jak ją uruchomić. Badania opublikowane w Nature ujawniają atomową strukturę tej broni – enzym, znany jako APOBEC-3G i pokazują nowe kierunki dla rozwoju leków.
APOBEC-3G jest obecny w każdej ludzkiej. Jest możliwe zatrzymanie wirusa HIV na początku replikacji, kiedy następuje transkrybcja RNA na wirusowe DNA. Poznanie struktury atomowej ukazuje jak i gdzie enzym APOBEC-3G wiąże się z wirudowym DNA, następnie powodując jego mutację i zniszczenie.

Zrozumienie w jaki sposób działa ten enzym umożliwi w przyszłości podjęcie prób zaprojektowania leków przeciwko wirusowi HIV. Powodem, dla którego ludzie nadal chowują na AIDS jest to, że wirus HIV ewoluował i koduje białko Vif, znane jako czynnik wirulencji, które blokuje enzym APOBEC-3G. W takiej sytuacji, RNA wirusa HIV może być z powodzeniem przepisane na wirusowe DNA. Proces ten jest niezbędny do infekcji komórek gospodarza oraz produkcji wirusów HIV. Naukowcy odkryli w jakim miejscu Vif wiąże się do enzymu APOBEC-3G. Wiedza ta może być użyta do zaprojektowania leków, które będą zapobiegać wiązaniu Vif z enzymem APOBEC-3G i pozwolą działać enzymowi. Odblokowało by to wrodzoną zdolność człowieka do zwalczania wirusa HIV. Poza zdolnością zwalczania wirusa HIV, enzym APOBEC-3G potrafi powstrzymać wirusa zapalenia wątroby typu B. Inne enzymy z rodziny APOBEC odgrywją znaczącą rolę w dojrzewaniu ptrzeciwciał, metabolizmie tłuszczu i rozwoju serca.

Katarzyna Wyborska

University of Southern California (2008, October 12). Body's Anti-HIV Drug Explained.    Lauren Holden, Courtney Prochnow, Y. Paul Chang, Ronda Bransteitter, Linda Chelico, Udayaditya Sen, Raymond Stevens, Myron Goodman.