Biotechnologia.pl
łączymy wszystkie strony biobiznesu
Ministerstwo Gospodarki stawia na biopaliwa
26.03.2008
Unia Europejska zaleciła, by do 2010 roku paliwa silnikowe sprzedawane w państwach członkowskich zawierały 5,75% biododatków. W 2007 roku paliwa sprzedawane w Polsce zawierały około 0,9% estrów i etanolu.
W tym roku udział biokomponetów ma być cztery razy większy, czyli około 3,45%. Żeby poprawić ten wynik Ministerstwo Gospodarki postanowiła dopuścić do sprzedaży benzynę E-85, która zawiera od 70 do 85% etanolu.

Dla porównania w klasycznej benzynie zawartość etanolu nie przekracza 5%.  Minister chce jak najszybciej przygotować odpowiednie rozporządzenie. Na zgłaszanie jakichkolwiek uwag przez inne ministerstwa czy producentów i sprzedawców biopaliw zostało już niewiele czasu. W uzasadnieniu projektu rozporządzenia, Ministerstwo Gospodarki nie kryje, że nowe przepisy mają ułatwić sprzedaż paliw z założoną przez rząd zawartością biokomponentów. Resort stwierdza, że zdecydował się na wprowadzenie benzyny E-85 również dlatego, że przemysł samochodowy oferuje coraz więcej pojazdów przystosowanych do tego typu paliwa.

Na spotkaniu Krajowej Izby Biopaliw, które odbyło się 20 marca tego roku, omówiono konieczność wprowadzania paliw na bazie etanolu produkowanego przez polskiego przedsiębiorcę, jak również sformułowano wnioski i uwagi do projektu rozporządzenia Ministerstwa Gospodarki.

Do tej pory benzynę E-85 można było tankować tylko na specjalnych stacjach, niedostępnych dla przeciętnego kierowcy.

Ministerstwo Gospodarki informuje, że samochody dostosowane do takiego paliwa znajdziemy między innymi w ofercie takich marek jak Saab, Volvo czy Ford. Zaznacza również, że w przypadku jednego modelu Saaba takie samochody stanowią nawet 80% sprzedaży. Faktem jest, że Saab ma w ofercie kilka innych modeli aut dostosowanych do tego paliwa, jednak w Polsce się ich nie sprzedaje.

Kilka modeli samochodów dostosowanych do paliwa E-85 oferuje w Polsce również Ford. Samochody te mogą spalać każdy rodzaj benzyny, w którym jest do 85% etanolu. Jednak jak podaje Ford Polska, sprzedaż tych samochodów praktycznie nie istnieje, ponieważ w Polsce nie ma stacji gdzie można je tankować.

Uważa się, że auta na bioetanol zyskają na popularności, jeśli powstaną stacje benzynowe z takim paliwem i ich właściciele w Polsce dostaną podobne ulgi podatkowe jak na zachodzie. W Szwecji litr E-85 jest o 30% tańszy od litra zwykłej benzyny. Ponadto rząd Szwecji daje nabywcom aut dostosowanych do biopaliwa 1000 euro dotacji, rekompensując wyższą cenę zakupu takiego auta, a ich posiadacze mogą bezpłatnie parkować między innymi w Sztokholmie.

Dla przykładu Minivan Ford C-Max 1.8 na biopaliwo kosztuje o 1250 zł drożej od wersji z silnikiem tej samej pojemności i mocy, który może tankować wyłącznie normalną benzynę.

Rozporządzenie w sprawie wymagań jakościowych dla biopaliw ciekłych wymaga jeszcze notyfikacji Komisji Europejskiej.

Źródła: Gazeta Wyborca; KIB
KOMENTARZE
Newsletter