Biotechnologia.pl
łączymy wszystkie strony biobiznesu
Łyk piwa
23.07.2008
Parlament Europejski odrzucił propozycję Komisji postulującą zwiększenie stawek minimalnych jednak i tak będzie drożej:


Przedstawiciele branży piwowarskiej są dość ostrożni w prognozowaniu wzrostu sprzedaży piwa w 2008 r.. Pomimo odrzucenia przez Parlament Europejski propozycji zwiększenia stawek minimalnych akcyzy gwałtowny wzrost cen surowców i opakowań odbija się na cenach napoju  W ciągu roku ceny słodu wzrosły o 130 proc., zaś ceny słodowania - o 100 proc. A będzie jeszcze drożej: analitycy przewidują, że wolnorynkowe ceny przerobu słodu w Europie mogą wzrosnąć nawet dwukrotnie. Sytuację pogarsza fakt, że na światowym rynku mamy obecnie do czynienia z niedostatkiem słodu i chmielu.
Także ceny aluminium - podstawowego surowca do produkcji puszek - utrzymują się na Londyńskiej Giełdzie Metali na poziomie o 30 proc. wyższym od średniej ośmioletniej. Wzrost cen puszek aluminiowych ma szczególne znaczenie dla rynku polskiego, na którym blisko połowę piwa sprzedaje się właśnie w tym opakowaniu.
Ponieważ słód stanowi 29 proc. kosztów zmiennych, a puszki około 42 proc., przedstawiciele branży nie dają złudzeń: należy liczyć się z kilkuprocentowymi podwyżkami cen piwa. Biorąc pod uwagę skalę wzrostu kosztów, podwyżki cen piwa zapowiadają się mimo wszystko dość umiarkowanie, gdyż - ze względu na silną konkurencję - browary wezmą zapewne część kosztów na swoje barki, obniżając nieco marże.

Europejska branża piwna
•    Wielkość zatrudnienia pośredniego i bezpośredniego w branży piwnej w Unii Europejskiej to 2.6 miliona stanowisk, co stanowi 1,2% całkowitego zatrudnienia w 25-ciu państwach członkowskich Unii Europejskiej.
•    Wkład branży piwnej w gospodarkę europejską to około 0,55% całkowitego PKB. Całkowity wkład branży piwnej w gospodarkę europejską  mierzony jako wartość dodana wynosi 57,5 miliarda Euro.
Branża piwna w Europie to ponad 3000 małych i średnich browarów. Wspomaga to rozwój regionalny oraz konkurencyjność europejskiego rolnictwa, a także czyni z Europy największego producenta na świecie, ponieważ 5-ciu na 7-miu największych producentów pochodzi z Europy.
Piwo w Polsce
Statystycznie Polacy piją piwo niemal codziennie. Z badań przeprowadzonych przez firmę Added Value na potrzeby raportu ‘Pora na piwo" opublikowanego przez SABMiller wynika, że 64 proc. ankietowanych Polaków przyznaje, że pije złoty trunek w ciągu tygodnia (od poniedziałku do piątku), a w weekendy - 78 proc. Najchętniej pijemy piwo w sobotę (49 proc.) i piątek (48 proc.), a najrzadziej w poniedziałki (27 proc.).
W konsumpcji piwa ciągle przodują mężczyźni, którzy - jak pokazują badania Added Value - najchętniej piją piwo w domu lub u przyjaciół (91 proc. badanych). W ostatnich latach nasze browary znaczną część swojego wysiłku marketingowego skierowały jednak na pozyskanie płci pięknej, rozszerzając swoją ofertę o lubiane przez panie piwa smakowe, których spożycie systematycznie wzrasta.
Według Katarzyny Wilczewskiej z Kompanii Piwowarskiej, Polacy to tradycjonaliści - trzy czwarte rodaków preferuje bowiem regularne piwa jasne. Dużym zainteresowaniem cieszą się także piwa mocne (nie portery), po które sięga co piąty Polak.
   
Źródło: www.browary-polskie.pl
    www.portalspożywczy.pl

Czytaj również:

KOMENTARZE
Newsletter