Glutaminian sodu przyczyną nadwagi
19.08.2008
Amerykańscy naukowcy twierdzą, że glutaminian sodu jest odpowiedzialny za rozwój nadwagi. Glutaminian sodu jest masowo stosowany jako dodatek do żywności wzmacniający smak i zapach.
Związek podejrzewany był o wiele przypadłości jednak nie było żadnych dowodów na jego szkodliwe działanie na organizm człowieka.

Autorami odkrycia są badacze z Uniwersytetu Północnej Karoliny. Przebadali oni 750 osób w wieku 40-59 lat zamieszkujących wsie na północy i południu Chin. Region ten został wybrany , ponieważ dieta tamtejszej ludności doskonale odpowiadała potrzebom badaczy.  Z jednej strony mieszkańcy spożywają pokarm o niskim stopniu przetworzenia, co sprzyja utrzymaniu prawidłowej masy ciała, z drugiej zaś strony chętnie używają glutaminianu sodu do pogłębienia smaku i zapachu. Naukowcy podzielili badane osoby na grupy używające i nie używające w swej kuchni dodatku glutaminianu.W ten sposób łatwo określić czy przyczyną nadwagi jest badany związek.

Eksperyment ten jest pierwszym, który ukazuje związek między spożyciem glutaminianu a wzrostem masy ciała. Wcześniejsze badania były prowadzone na myszach, natomiast projekt prowadzony na ludziach  pokazał, po skorygowaniu z danymi na temat stylu życia, że u osób spożywających największe ilości dodatku nadwaga pojawiała się trzykrotnie częściej , niż u osób nie stosujących tego związku.

Są to bardzo ważne badania ze względu na światową epidemie nadwagi i otyłości. Urzędy dopuściły ten dodatek do spożycia jako produkt bezpieczny, w tej chwili wszyscy zastanawiają się czy jest napewno zdrowy.

glutaminian sodu