Etanol z genetycznie modyfikowanych drzew
12.08.2008
Brytyjscy naukowcy wystąpili o zgodę na zapoczątkowanie uprawy genetycznie zmodyfikowanych drzew na gruntach należących do Komisji Leśnictwa.
Eksperymentalna plantacja genetycznie zmodyfikowanej topoli miałaby pomóc badaczom z University of Southampton w pracach nad biopaliwami. Rzecznik Prasowy Komisji Leśnictwa oznajmił: "Jesteśmy świadomi tego, że naukowcy z University of Southampton ubiegają się o pozwolenie na uprawę genetycznie modyfikowanych drzew na należącej do nas ziemi. Problem jest w dalszym ciągu rozważany i w związku z tym nie potrafię w tej chwili udzielić jednoznacznej odpowiedzi".

Plantacja byłaby pierwszym przypadkiem uprawy genetycznie modyfikowanych drzew w Wielkiej Brytanii od roku 1999, kiedy aktywiści zniszczyli 115 modyfikowanych roślin w Berkshire. Naukowcy twierdzą, że nadszedł czas, aby debata na ten temat została wznowiona.

Modyfikacja genetyczna topoli polega na zmniejszeniu zawartości ligniny. Naukowcy wierzą, że ułatwi to zastosowanie drzew jako surowców do produkcji bioetanolu, który mógłby następnie zostać wykorzystany jako paliwo do silników o zapłonie iskrowym.

Zwolennicy genetycznie modyfikowanych drzew twierdzą, że podobna technologia może przyczynić się do ochrony brytyjskich lasów przed chorobami oraz do polepszenia jakości krajowego przemysłu drzewnego.

Drzewa mogą stać się w przyszłości głównym surowcem do produkcji bioetanolu. Naukowcy z Southampton uważają, że gatunki modyfikowane genetycznie mogą dostarczyć około 40% alkoholu więcej niż topole nie podlegające modyfikacjom.

Naukowcy uważają, że rozprzestrzenianie się wielu chorób drzew może zostać powstrzymane dzięki modyfikacjom genetycznym. Opracowywane przez badaczy modyfikacją mogą również sprawić, że drzewa rosną szybciej, są bardziej tolerancyjne względem środków chwastobójczych oraz szkodników.

checkbiotech.org