Efektywne mikroorganizmy
16.06.2008
Efektywne organizmy (EM) to technologia coraz częściej znajdująca zastosowanie w rolnictwie. EM to np. bakterie fermentacji mlekowej oraz promieniowce (wytwarzające antybiotyki oraz ich prekursory).
Praktyczna użyteczność EM została wykazana np. po klęsce tsunami (Azja, 2006). Cały obszar dotknięty kataklizmem został wówczas spryskany zawiesiną zawierającą wymienione wyżej drobnoustroje, przez co miało dojść do zahamowania rozwoju groźnej infekcji. W podobnych okolicznościach użyto EM w Nowym Orleanie, gdzie przy użyciu tych organizmów zlikwidowano pleśń na terenach po przejściu tornado.

Gleba nasycona EM posiada zdolność ochrony roślin przed negatywnym wpływem niskich temperatur. Mechanizm tego działania opiera się na wytwarzaniu trehalozy – cukru, który chroni komórki roślinne przed przemarzaniem. Kolejnym korzystnym wpływem EM na organizmy roślinne jest immunizacja np. przeciwko patogenom, np. mszycom. Technologia ta pozwala również na oczyszczanie wody oraz usuwanie z niej zapachów odpadów rolnictwa oraz ścieków komunalnych. Pozwala to na optymalne wykorzystanie zasobów wodnych, poprawiając przy tym stan wód gruntowych.

Źródło: PAP - Nauka w Polsce