Czy opuncja wyprze buraka czerwonego?
07.08.2008
W soku owocowym Opuntia stricta znajdują się betacyjaninowe barwniki, które z powodzeniem mogą być wykorzystywane jako naturalne czerwono-fioletowe barwniki spożywcze.

Według Jose Maria Obana i kolegów, których badania zostały opublikowane w Journal of Food Engineering, rośliny z gatunku Opuntia mogą stanowić lepsze źródło czerwonego barwnika niż burak czerwony.

Burak Czerwony jest obecnie zatwierdzony i skomercjalizowany w USA i UE do wykorzystywania w mleczarniach, lodach, napojach i deserach jako źródło barwnika. Jednak opuncja mogłaby stanowić lepsze źródło barwnika ,ponieważ stanowi ona niższe ryzyko skażenia mikrobiologicznego , nie zawiera azotanów, posiada wyczuwalny smak oraz dużo substancji odżywczych, takich jak: wapń, magnez, witamina C i kwercetyna.

Zespół badaczy z Universidad Politecnica de Cartagena (Hiszpania) stwierdził, że sok z owoców jest zdatny do użytku spożywczego jako barwnik ,ponieważ ma on wysoką wytrzymałość koloru, niska lepkość oraz wysoką stabilność składowania.

Nowe badania mają na celu opracowania metody otrzymania barwnika z soków w postaci proszku. Taka postać barwnika jest w niektórych przypadkach łatwiejsza do podania a jednocześnie nie stanowi takiego dużego obciążenia jak płyny. Posiada ona również wysoką stabilność składowania.

Źródło: FoodNavigator.com