Biotechnologia.pl
łączymy wszystkie strony biobiznesu
Czy etykiety mają wpływ na naszą dietę?
12.03.2012

 

Znane są już wyniki projektu FLABEL (Food Labelling to Advance Better Education for Life) finansowanego ze środków UE.

Etykiety na produktach żywnościowych są użytecznych narzędziem dla konsumentów. Umożliwiają dokonywanie świadomych wyborów podczas codziennych zakupów.

Celem projektu było wskazanie na związek pomiędzy informacjami umieszczonymi na etykietach, a codzienną dietą kupujących. W projekcie udział wzięli eksperci z 8 europejskich uniwersytetów (w tym z Uniwersytetu Warszawskiego), przedstawiciele konsumentów oraz stowarzyszenia branżowe. Przeprowadzone badania dotyczyły zachowań konsumentów oraz etykiet na produktach spożywczych. Starano się wskazać w jaki sposób informacje znajdujące się na produktach mogą wpływać na stan zdrowia kupujących.

Projekt był realizowany od 2008 r. W trakcie jego trwania porównywano systemy oznaczania żywności w różnych rejonach Unii Europejskiej. Sprawdzano jak dużo uwagi konsumenci poświęcają przeczytaniu informacji, które z nich rozumieją, a które skłaniają ich do zakupu produktu. Skupiono się także na sprawdzeniu jak pozytywnie wykorzystać etykietowanie produktów przeznaczonych dla dzieci.

Wyniki wskazują, że etykiety na produktach spożywczych są w Europie powszechnie stosowane. Jednak Europejczycy nie wykazują nimi dużego zainteresowania. Większość konsumentów potrafi prawidłowo ocenić wartościowość produktu na podstawie zamieszczonych na nim informacji, jednak umiejętność ta jest nieczęsto wykorzystywana. Badania pokazały, że czas jaki poświęca się na ocenę etykiety to zaledwie 25-100 milisekund. Aby zwiększyć uwagęklientów proponuje się zamieszczanie najważniejszych informacji na przedniej stronie etykiety, w skróconej formie.

 Wyniki trzy i pół letnich badań są dostępne w postaci vebinarów na stronie www.flabel.org.

 

Źródło: flabel.org

Oprac. Marta Cipińska

KOMENTARZE
Newsletter