Czekolada obniża poziom cholesterolu
29.03.2008
Sponsorowane przez przemysł badanie wykazało, że konsumpcja czekolady zawierającej sterole roślinne może obniżyć poziom cholesterolu i ciśnienie krwi.

Wyniki zostały opublikowane w Journal of Nutrition. Eksperyment przeprowadziła grupa naukowców z University of Illinois współpracująca z Mars Inc. Obejmował on porównanie grup konsumentów spożywających czekoladę zawierającą sterole i nie wzbogaconą w nie. Tylko wśród osób należących do grupy jedzącej czekoladę ze sterolami zarejestrowano znacząco obniżony poziom cholesterolu.

W grupie osób od 24 do 70 roku życia, która spożywała czekoladę Mars Inc wzbogaconą sterolami (CocoaVia) jako element zbilansowanej diety zaobserwowano obniżenie poziomu cholesterolu o 2 %, zaś frakcji LDL nawet o 5,3 %. Grupa konsumentów przyjmująca produkt CocoaVia doświadczyła także obniżonego poziomu ciśnienia (5 % w ciągu ośmiotygodniowej próby).

Czekoladowe batoniki przyjmowane przez obie grupy różniły się tylko zawartością steroli, która w CocoaVia wynosiła 1,1grama na sztukę.

Sterole roślinne, naturalne substancje występujące w niektórych olejach roślinnych, zbożach, owocach oraz warzywach zostały już wcześniej uznane za bezpieczne środki obniżające poziom cholesterolu. Badanie zlecone przez Mars Inc potwierdziło wcześniejsze wyniki.

Pionierem rynku produktów wzbogaconych w sterole jest Benecol, który w 1994 zadebiutował w Skandynawii.

Źródło: foodnavigator.com