Biotechnologia.pl
łączymy wszystkie strony biobiznesu
Biopaliwa stosowane z powodzeniem w temperaturze -44 C
18.11.2008
Trwająca w Kanadzie (Alberta) od grudnia 2007 do września 2008 próba drogowa z wykorzystaniem odnawialnego oleju napędowego wykazała, że możliwe jest zastosowanie biodiesla w niskich temperaturach, spadających nawet do -44 C.
Testom poddano zarówno biopaliwa pierwszej, jak i drugiej generacji, którym zasilano komercyjne pojazdy poruszające się po prowincji Alberta, której klimat stawia wiele wyzwań przed odnawialnym olejem napędowym.

„W styczniu mieliśmy do czynienia z ekstremalnie niskimi temperaturami, które były nam niezbędne do testów” – stwierdził Johhn Rilett, wiceprezes Climate Change Central, organizacji przeprowadzającej próbę. „Uczestnicy naszych badań nie stwierdzili żadnych trudności, takich jak zatrzymania silników, problemy w czasie uruchamiania lub zapychanie filtrów paliwowych, w stosowaniu dostarczonych przez nas paliw w niskich temperaturach”.

Sukces w zastosowaniu biodiesla w temperaturach poniżej zera jest kwestią kluczową, jeśli tego typu paliwa mają być powszechnie stosowane w Kanadzie (oraz innych krajach o ostrym klimacie). Obowiązujące w Kanadzie regulacje prawne stwarzają popyt na około 600 mln litrów biodiesla rocznie.

„Wiemy, że biodiesel jest z powodzeniem stosowany w niskich temperaturach w wielu innych krajach, jednak zależało nam na pokazaniu rodzimym użytkownikom paliw odnawialnych – w szczególnych operatorom składów wieloosiowych, że biodiesel może być stosowany w ekstremalnym kanadyjskim klimacie” – komentuje Ian Thomson, przewodniczący Alberta Biodiesel Association.

Testy przeprowadzone z użyciem biodiesla dostarczyły nie tylko licznych informacji dotyczących eksploatacji tego paliwa, ale również jego mieszania i transportu. Badano dwa rodzaje paliw – estry metylowe kwasów tłuszczowych (FAME) oraz Biopaliwo drugiej generacji HDRD – uzyskane na drodze hydrogenacji. Pierwszą fazę testów stanowiły badania laboratoryjne, po których nastąpił etap testów drogowych.


Marcin Kubiak
źródło: Biofuels Canada
KOMENTARZE
Newsletter