Centrum Medycyny Doświadczalnej Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach

Strona www: http://cmd.sum.edu.pl

Wyślij zapytanie ofertowe
Centrum Medycyny Doświadczalnej Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach

Pracujemy zgodnie z normą ISO 9001:2008

Centrum Medycyny Doświadczalnej Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach powstało w 2005 roku na bazie Centralnej Zwierzętarni Doświadczalnej jako jednostka doświadczalno-hodowlana. Do głównych zadań Centrum należy prowadzenie prac eksperymentalnych i wdrożeniowych we współpracy z innymi jednostkami Śląskiego Uniwersytetu Medycznego oraz hodowla wybranych szczepów zwierząt laboratoryjnych.

Budynek o powierzchni 5469m2 składa się z części hodowlanej dla gryzoni, części hodowlanej przeznaczonej dla dużych zwierząt oraz części naukowo-laboratoryjnej. Ponadto Centrum posiada salę operacyjną dla zwierząt średnich i dużych z unikalnym w skali kraju wyposażeniem anestestezjologicznym firmy DRÄGER, które pozwala na prowadzenie zabiegów chirurgicznych w pełnej narkozie i pod kontrolą wszystkich niezbędnych parametrów.

Decyzją Ministra Środowiska nr 89 z dnia 28.12.2015 Centrum Medycyny Doświadczalnej uzyskało status Zakładu Inżynierii Genetycznej. Zgodnie z nowelizacją „Ustawy o organizmach genetycznie zmodyfikowanych” z dnia 15 stycznia 2015 roku, jest to warunek niezbędny do prowadzenia hodowli i eksperymentów z wykorzystaniem zmodyfikowanych genetycznie - GMO.

Wyposażenie zwierzętarni:

• Kompleks hodowlany dla zwierząt dużych - hodowla baranów
  • Kompleks hodowlany dla zwierząt średnich - hodowla krolików
  • Kompleks hodowlany dla gryzoni do hodowli w warunkach otwartych
  • Kompleks hodowlany dla gryzoni do hodowli w warunkach zamkniętych
  • Zestaw do hodowli myszy w klatkach indywidualnie wentylowanych
  • Przelotowa komora sterylizacyjna CISA 640 o pojemności 1573 l do sterylizacji klatek i ściółki
  • Sala operacyjna dla zwierząt średnich i dużych →

Stanowisko znieczulania dla zwierząt średnich i dużych "Primus" firmy Dräger składające się z:

• kolumny anestezjologicznej, doprowadzającej tlen, sprężone powietrze, próżnię i podtlenek azotu
  • aparatu do znieczulania z parownikami izofluranu, sewofluranu i desfluranu
  • monitora modułowego do pomiaru parametrów zabiegowych (EKG, wysycenie hemoglobiny, ciśnienie krwi, temperatura ciała, pomiar ciśnienia wewnątrzczaszkowego, EEG, wyrzut minutowy serca, przewodnictwo nerwowo-mieśniowe)
  • zestawu systemów infuzyjnych do podawania płynów oraz leków.

Pracownia Badań Behawioralnych i Badań nad Autyzmem:

• skomputeryzowany system do analizy spontanicznego zachowania myszy i szczurów w teście otwartego pola firmy Coulbourn
  • urządzenie do analizy koordynacji ruchowej u muszy "Rotorod" firmy Ugo Basile
  • skomputeryzowany system do analizy chodu u myszy i szczurów CatWalk XT firmy Noldus →
  • system do rejestracji wokalizacji ultradźwiękowej gryzoni firmy Avisoft
  • baseny Morrisa do analizy zdolności uczenia się u myszy i szczurów w teście "water maze"
  • system do analizy zachowania myszy i szczurów EthoVision XT firmy Noldus umożliwiający wykonanie takich testów jak: labirynt krzyżowy (elevated plus maze test), test otwartego pola (open field test) i innych.
  • zestaw do badania napięcia mięśniowego
  • wyposażenie do badania interakcji socjalnych mysz i szczurów

Pracownia Biologii Molekularnej i Genetyki

Laboratorium Centrum Medycyny Doświadczalnej posiada kompletne wyposażenie konieczne do analizy ekspresji genów oraz genotypizacji zwierząt hodowanych w zwierzętarni Centrum

Laboratorium hiperbarii małych zwierząt

Laboratorium hiperbaryczne dla małych zwierząt jest wyposażone w komorę hiperbaryczną pozwalającą na prowadzenie badań przy wykorzystaniu warunków nadciśnienia atmosferycznego i nadciśnienia tlenowego. Jest to unikalne w skali kraju urządzenie, a laboratorium powstało we współpracy Centrum z Akademią Wychowania Fizycznego w Katowicach.

Współpraca

Centrum Medycyny Doświadczalnej zaprasza do współpracy wszystkie zainteresowane jednostki Śląskiego Uniwersytetu Medycznego, jednostki naukowo-badawcze zarówno krajowe jak i zagraniczne oraz firmy branży biotechnologicznej i farmaceutycznej.

Centrum Medycyny Doświadczalnej oferuje zwierzęta laboratoryjne z własnej zwierzętarni oraz możliwość wykorzystania w pełni wyposażonej sali operacyjnej dla zwierząt średnich i dużych. Podczas zabiegów chirurgicznych możemy zapewnić asystę wykwalifikowanych pracowników Centrum Medycyny Doświadczalnej.

Ponadto istnieje możliwość prowadzenia eksperymentów na zwierzętach w pomieszczeniach Centrum. Oferujemy fachową pomoc przy planowaniu eksperymentów oraz utrzymaniu zwierząt laboratoryjnych w naszej zwierzętarni.

W ramach swojej oferty Centrum dostarcza krew baranią oraz prowadzi sprzedaż standardowych linii hodowlanych myszy, szczurów i królików.

Linie transgeniczne myszy i szczury będące modelami badawczymi mogą zostać udostępnione w ramach współpracy naukowej na osobnych warunkach.

Szczegółową ofertę można znaleźć na stronie Centrum w zakładce „Cennik”

Zwierzętarnia Centrum Medycyny Doświadczalnej prowadzi aktualnie hodowle nastepujących zwierząt:

1. Owca domowa

2. Króliki:

• Nowozelandzki biały
  • Szynszyl

3. Szczury:

• Wistar
  • Spraque-Dawley
  • Spraque-Dawley, linia SD:SAM - zwierzęta z utrwalonym brakiem lewej tętnicy wieńcowej zstępującej i okalającej
  • Szczury Ekera, linia z mutacją genu dla tuberyny (TSC2), zwierzęta modelowe do badań stwardnienia guzowatego

4. Myszy - linie standardowe:

• C57/Bl6
  • BALB C
  • 129SV
  • FVB

5. Myszy - linie transgeniczne

• Linia L7Cre –

zwierzęta z tkankowo-specyficzną ekspresją rekombinazy Cre w komórkach Purkiniego móżdżku. (Barski JJ et al. Genesis 28:93-98, 2000)
Możliwości wykorzystania w badaniach:
generowanie tkankowo specyficznych knockoutów dowolnych genów w sytemie Cre/loxP

• Linia 129S1/SvImJ-Bcl2tm1Mpin/J –

zwierzęta z wyłączoną ekspresją genu kodującego białko Bcl-2. (Michaelidis TM et al. Neuron 17:75-89, 1996).
Możliwości wykorzystania w badaniach: badania procesów powiązanych z apoptozą

• Linia Tsc1tm1Djk/J –

u zwierząt tych 17 i 18 egzon genu kodującego hamartynę (TSC1) wyznakowano sekwencjami loxP. (Uhlmann EJ et al. Ann. Neurol. 52:285-96, 2002).
Możliwości wykorzystania w badaniach: badania procesów powiązanych z zaburzeniem proliferacji komórkowej w procesach zależnych od mTOR, badania nad stwardnieniem guzowatym. Generowanie tkankowo specyficznych knockoutów genu TSC1 w sytemie Cre/loxP

• Linia Tsc2flox

u zwierząt tych 2-4 egzon genu kodującego tuberynę (TSC2) wyznakowano sekwencjami loxP. (Hernandez O et al. Genesis 45:101-106, 2007).
Możliwości wykorzystania w badaniach: badania procesów powiązanych z zaburzeniem proliferacji komórkowej w procesach zależnych od mTOR, badania nad stwardnieniem guzowatym. Generowanie tkankowo specyficznych knockoutów genu TSC2 w sytemie Cre/loxP

• Linia B6.129-Calb1tm1Mpin/J –

zwierzęta z wyłączoną ekspresją genu kodującego kalbindynę D-28k. (Airaksinen MS et al. Proc. Natl. Acad. Sci. U S A, 94:1488-93, 1997).

• Linia B6.129-Calb1tm2

u zwierząt wyznakowano sekwencjami loxP 1-szy egzon kodujący genu kalbindynę D-28k. (Barski JJ et al. Genesis 32:165-168, 2002).
Możliwości wykorzystania w badaniach: badania wapniozależnych procesów komórkowych, zaburzenia koordynacji ruchowej. Generowanie tkankowo specyficznych knockoutów genu kalbindynę D-28k w sytemie Cre/loxP

• Linia PVKO –

zwierzęta z wyłączoną ekspresją genu kodującego parwalbuminę. (Schwaller B et al. Am. J. Physiol., 276:C395-403,1999).

• Linia PV/CBKO –

zwierzęta z wyłączoną ekspresją genów kodujących parwalbuminę i kalbindynę D-28k. (Farré-Castany MA et al. Behav. Brain Res., 178:250-61, 2007).

Świnie konieczne do prowadzenia eksperymentów są sprowadzane na życzenie eksperymentatora z certyfikowanego ośrodka hodowlanego.

September 8th 2016. Thursday