Biotechnologia.pl
łączymy wszystkie strony biobiznesu
Zmiana regulacji dotycząca warunków handlowych
29.04.2008
Największy wpływ na funkcjonowanie rynku farmaceutycznego ma wprowadzona w ubiegłym roku zmiana regulacji dotycząca warunków handlowych (rabatów), która polega na konieczności posiadania wspólnej oferty dla wszystkich podmiotów.


Skrajnie konserwatywna interpretacja wymogu ujednolicania oferty to brak możliwości różnicowania warunków handlowych dla odbiorców - w tym hurtowni oraz aptek- ze względu na realizowane obroty. Obecnie część firm farmaceutycznych wycofała się z rabatowania, co spowodowało, że zysk hurtowni farmaceutycznych się obniżył. Równocześnie ze względu na niejednoznaczość przepisów część firm stosuje sposoby obejścia nowego prawa, np. stosuje politykę obniżania cen w tzw. okienach czasowych, obniżając ceny dla wszystkich, ale informując o tym tylko wybranych odbiorców, albo nadal rabatuje, przez co naraża się na ryzyko ewentualnej kary.

Promocje i prezenty
Ważne skutki dla sposobu działania rynku przyniosła także zmiana w prawie dotycząca promocji i prezentów dla odbiorców, w tym dla lekarzy i farmaceutów. Wynika z niej, że wszelkie gadżety rozdawane przez przedstawicieli farmaceutycznych muszą być zatwierdzone przez regulatora. Dzięki temu firmy farmaceutyczne zracjonalizowały swoje programy promocyjne i obecnie wszelkie promocje i prezenty muszą mieć związek z praktyką medyczną, co znacznie zwiększyło przejrzystość promocji leków do lekarzy.

Dodatkowe zmiany na rynku
Po raz pierwszy od wielu lat na listy refundacyjne leków weszły nowe molekuły, co znacząca zmieniło sytuacje konkurencyjną, w szczególności w segmencie leków specjalistycznych.
Równocześnie na sytuację na rynku farmaceutycznym ma wpływ rosnący problem ze szpitalami. Ze względu na słabo przygotowane wprowadzenie prawodawstwa unijnego, w szczególności w zakresie czasu pracy lekarzy oraz opcji opt-out, kończą się moce przerobowe w szpitalach na ten rok. Lekarze nie podpisują opcji opt-out i może zabraknąć rąk do pracy w szpitalach.

Co się jeszcze może zmienić
Warto zwrócić uwagę także na kilka potencjalnych zmian regulacyjnych, które mogą wejść w życie w przyszłości. Gdyby tak się stało, będą one miały istotny wpływ na obraz rynku farmaceutycznego w Polsce.
Jedną z nich byłoby prowadzenie preskrypcji leków INN, czyli zastąpienie nazw markowych leków nazwami molekuły. Skutkiem tej zmiany będzie najprawdopodobniej to, że promocja poszczególnych marek leków skierowana do lekarzy będzie znacznie mniej skuteczna, bo lekarze i tak będą musieli na recepcie wpisywać nazwę molekuły, a nie leku.
Kolejną byłoby wprowadzenie mechanizmu przetargowego na leki refundowane, podobnego do funkcjonującego w zeszłym roku w Niemczech. Jego wprowadzenie może oznaczać, że w danej klasie terapeutycznej tylko najtańsze leki, które wygrały przetarg, będą refundowane.
Wreszcie z końcem czerwca mija termin składania wniosków związanych z harmonizacją dokumentacji medycznej dla leków zarejestrowanych w Polsce. Obecnie złożonych jest 5200 wniosków, a szacuje się, że powinno być ich ok. 8000. Niezłożone pozostają wnioski na leki produkowane w Polsce i istnieje niebezpieczeństwo, że polskie firmy nie zdążą albo w ogóle nie złożą wniosków ze względu na koszty ich przygotowania. Będzie to oznaczało, że niektóre polskie leki, które obecnie stanowią podstawę refundacji, zostaną wycofane z rynku i zastąpione przez droższe leki zagraniczne. Wówczas koszt refundacji leków może istotnie wzrosnąć.

Źródło: Gazeta Prawna
KOMENTARZE
Newsletter