Vargatef oraz Lynparza zatwierdzone na rynku UE
Europejska Agencja Leków (EMA) wydała komunikat odnośnie zatwierdzenia na rynku europejskim nowych produktów leczniczych stosowanych w terapii nowotworów. Vargatef stosowany jest w przypadku niedrobnokomórkowego raka płuc. Lynparza stanowi preparat używany u pacjentek z zaawansowanym stadium nowotworu jajnika.

Na stronie internetowej Europejskiej Agencji Leków pojawiły się komunikaty odnośnie zatwierdzenia na terenie całej Wspólnoty Europejskiej nowych produktów leczniczych w terapii przeciwnowotworowej. Preparaty zostały zatwierdzone na podstawie pozytywnych opinii Komitetu dsProduktów Leczniczych Stosowanych u Ludzi  (ang. Committee for Medicinal Products for Human Use - CHMP).

Vargatef, podmiotu odpowiedzialnego Boehringer Ingelheim International GmbH, to produkt leczniczy stosowany u dorosłych pacjentów cierpiących na niedrobnokomórkowy nowotwór płuc. Preparat podawany jest wraz ze standardową chemioterapią (docetaksel), w przypadku pojawienia się przerzutów lub miejscowej wznowy guza.

Substancję aktywną stanowi nintedanib, działający jako inhibitor kinazy tyrozynowej. Enzym ten pośredniczy w przekazywaniu sygnałów do wnętrza komórek  od receptorów czynników wzrostowych (m.in. VEGF, EGF, PDGF), wpływając na ich wzrost rozwój oraz różnicowanie. Blokada działania enzymu umożliwia spowolnienie rozrostu zmian nowotworowych  oraz tworzenia w jego obrębie nowych naczyń krwionośnych.

Lynparza,  podmiotu odpowiedzialnego AstraZeneca AB, stanowi produkt leczniczy wykorzystywany w celu podtrzymania leczenia dorosłych pacjentek w zaawansowanym stadium nowotworu jajnika (w tym raka jajowodów oraz otrzewnej). Lek używany jest w przypadku wystąpienia u chorych kobiet mutacji w jednym z genów: BRCA1 lub BRCA2, a także podczas nawrotu choroby. Lynparza podawana jest pacjentkom, u których zaobserwowano wyraźne zmniejszenie zmian nowotworowych po długotrwałej terapii preparatami na bazie platyny (przynajmniej 6 miesięcy). Z powodu małej ilości chorych cierpiących na ten typ nowotworu, lek klasyfikowany jest do grupy sierocych.

Substancję aktywną stanowi olaparib, działający jako inhibitor enzymu – polimerazy poli-ADP-rybozy (PARP). Odpowiedzialny jest on za naprawę uszkodzeń wprowadzonych do materiału genetycznego zarówno w komórkach prawidłowych jak i zmienionych nowotworowo. Zablokowanie jego działania w komórkach guza, doprowadza do zmniejszenia aktywności systemów naprawy DNA, co przyczynia się do nagromadzenia uszkodzeń oraz niszczenia takich struktur.