Synta i Glaxo razem komercjalizują i rozwijają nowy innowacyjny lek przeciwnowotworowy
15.10.2008
W każdej komórce naszego ciała powstają reaktywne formy tlenu (RFT) są one ubocznym produktem metabolizmu komórkowego.
Odpowiadają za liczne zmiany tj.: procesy starzenia a także zmiany nowotworowe. Jeżeli równowaga przesunie się w komórce w stronę produkcji RFT wywoła tzw. stres oksydacyjny - zaburzajacy metabolizm komórkowy. Reaktywne formy tlenu niszczą białka, błony komórkowe i DNA, natomiast uszkodzenia w strukturze DNA prowadzą do mutacji, a te natomiast są pośrednią przyczyną procesów nowotworowych

Elesclomol jest nowym, nisko cząsteczkowym lekiem przeznaczonym do bezpośredniego wstrzykiwania w terapii nowotworowej. Posiada on właściwości indukowania procesów apoptozy w komórkach nowotworowych poprzez zwiększenie poziomu stresu oksydacyjnego. Ten nowatorski mechanizm działania, zwany indukcją stresu oksydacyjnego, stanowi innowacyjny sposób na wybiórcze likwidowanie komórek apoptotycznych.

W październiku 2007 r., Synta, spółka biofarmaceutyczna zajmująca się badaniem, rozwojem i komercjalizacją leków nisko cząsteczkowych, i GlaxoSmithKline zawarły umowę o współpracy w sprawie elesclomolu. Zgodnie z warunkami umowy, firmy będą wspólnie rozwijać i komercjalizować wspomniany lek na terenie Stanów Zjednoczonych, przy czym GlaxoSmithKline bierze na siebie pełnie odpowiedzialności za wszelkie działania rozwojowo-komercjalizacyjne poza terytorium USA. Współpraca ma na w celu rozwój dalszych badań kliniczny nad elesclomol, jak również przygotowanie do produkcji i uruchomienie sprzedaży gotowego leku.

Obecnie preparat ten badany jest w 3 fazie badań klinicznych u pacjentów cierpiących na raka skóry.

Źródło: syntapharma.com