Przełom w badaniach komórek macierzystych
29.05.2009
Amerykańscy naukowcy ogłosili dziś wyniki swoich badań. Udało im się opracować najbezpieczniejszą jak dotąd metodę uzyskiwania komórek macierzystych ze skóry pacjentów. Tym razem do pozyskiwania komórek pnia wykorzystuje się oczyszczone białka ludzkie.

Zespół z Uniwersytetu Harvarda i Advanced Cell Technology Inc(ACTC.PK) oświadczył, że ich technika obejmuje "kąpiel" komórek w roztworze białek pochodzących z organizmu człowieka. Czynniki te powodują się cofanie zegara biologicznego komórki, co sprawia, że komórki zaczynają zachowywać się jak embrionalne komórki macierzyste. ESC wydają się mieć największy potencjał regeneracyjny spośród badanych linii komórek macierzystych.

Szef ACT zdradził, że firma będzie starała się o zgodę FDA na dopuszczenie komórek uzyskiwanych dzięki uzyskanej metodzie do testów na ludziach. Firma chciałaby rozpocząć testy w przyszłym roku, lecz ze względu na niedawne opublikowanie metody i jej pionierski charakter może okazać się to niewykonalne.

Komórki macierzyste to komórki, które stanowią początek wszystkich populacji komórek w organizmie ludzkim. Embrionalne komórki macierzyste mają największe możliwości w tej materii, zwłaszcza, że każda z nich jest pluripotencjalna. Oznacza to, że nie są one "zarodkiem" określonej grupy komórek, a dzięki odpowiedniej stymulacji mogą się przekształcić dowolne komórki organizmu. Problem ESC wydaje się byc bardzo skomplikowany nie tyle ze względów metodologicznych, ale ze względów etycznych. Wymagają one użycia embrionów do klonowania, dlatego też w kilku krajach, w tym USA, dochodzi do ograniczania funduszy przeznaczonych na ten cel.

Kilka zespołów badawczych pracuje nad czterema genami, które są w stanie cofnąć działanie zegara biologicznego komórki tak, że uzyskana dzięki manipulacji populacja posiada cechy fenotypowe i efektorowe łudząco podobne do ESC. Wykorzystywanie tych genów nie jest jednak proste. W pierwszych badaniach posłużono się wektorami retrowirusowymi (grupa wirusów, posiadających RNA jako nośnik informacji genetycznej, po zainfekowaniu komórek gospodarza uruchamiana jest odwrotna transkryptaza pozwalająca na przepisanie materiału genetycznego z RNA na DNA, a dopiero potem, w naturalny sposób, na mRNA i później białka). Inne grupy badawcze badały możliwość użycia plazmidów bakteryjnych.