Powstaje lek chroniący przed groźnymi skutkami promieniowania
29.04.2009
Kandydat na lek przeciwko skutkom napromieniowania skutecznie zabezpiecza komórki w laboratorium - poinformowali naukowcy z USA podczas Spotkania Amerykańskiego Związku Badań Raka w Denver.
Joel Greenberger z University of Pittsburgh School of Medicine wraz z kolegami bada różne związki o właściwościach zabezpieczających przed skutkami promieniowania łatwe do otrzymania i podania ludziom na wypadek skażenia radiologicznego o dużym zasięgu. Jednym z nich jest JP4-039 substancja, która pomaga mitochondriom (strukturom wytwarzającym energię w komórkach) zabezpieczyć komórki przed śmiercią na skutek napromieniowania. W swoich najnowszych badaniach naukowcy podawali JP4-039 bezpośrednio po napromieniowaniu komórek i zaobserwowali, że substancja skutecznie zabezpiecza większość z nich, co wskazuje że nadaje się na lek łagodzący uszkodzenia spowodowane przez promieniowanie. - Obecnie nie dysponujemy żadnym lekiem przeciwdziałającym skutkom skażenia radiologicznego. Z naszych najnowszych badań wiemy już, że nasz lek może zapobiegać uszkodzeniom, teraz chcemy opracować optymalną dawkę która byłaby skuteczna dla większości ludzi i jednocześnie nieszkodliwa - mówi doktor Greenberger.

Marcin Radke