Biotechnologia.pl
łączymy wszystkie strony biobiznesu
Nie takie słodkie te Święta
Anna Sokołow, 22.12.2017 , Tagi: cukier
Nie takie słodkie te Święta
Spożycie cukru na świecie nieustannie rośnie. W okresie świątecznym pozwalamy sobie na jego zwiększoną konsumpcję, nawet jeśli na co dzień odżywiamy się zdrowo i ograniczamy ilość cukru w naszej diecie. W końcu to święta, na stole wiele pokus, a za pasem sylwester także postanowienia noworoczne o zaprzestaniu jedzenia słodyczy załatwią sprawę. Niestety takie rozumowanie jest błędne. Gdy przyzwyczaimy organizm (a przede wszystkim nasz mózg) do otrzymywania regularnych dawek łatwo przyswajanej energii w postaci cukru, nie tak łatwo będzie się od tego odzwyczaić, a skutki nadmiernego jego spożycia mogą być dramatyczne.

 

Cukier w liczbach

Łyżeczka cukru waży 5g i dostarcza nam 20 kalorii. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) zaleca jedzenie nie więcej niż 25g cukru dziennie, a kalorie dostarczane w postaci cukrów powinny stanowić nie więcej niż 5% całkowitego dziennego spożycia kalorii. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego, spożycie cukru w Polsce rośnie z roku na rok pomimo znacznej poprawy świadomości ludzi na temat zasad zdrowego odżywiania i ograniczenia spożycia cukru w jego pierwotnej postaci. Niestety wraz ze zwiększonym zapotrzebowaniem na produkty wysoko przetworzone i gotowe do spożycia ilość cukru w diecie Polaków wciąż rośnie i w 2016 roku wyniosła aż 42,3 kg na jednego mieszkańca!

 

Szkodliwy dla najmłodszych

Słodycze, w każdej postaci, są bardzo często dodawane do prezentów, szczególnie tych dla dzieci. Wyroby czekoladowe i batoniki są również oferowane dzieciom w formie nagrody za dobre zachowanie bądź zjedzenie obiadu, jednak należy pamiętać, że wytwarza to u nich przyzwyczajenie, które im dłużej pielęgnowane, tym trudniej będzie zwalczyć.

A niestety spożywanie cukru nie niesie ze sobą żadnych korzyści. Sacharoza, czyli biały, wysoko oczyszczony cukier jest pozbawiony substancji odżywczych, natomiast ma bardzo wysoki indeks glikemiczny, oznacza to, że po jego spożyciu poziom glukozy we krwi drastycznie rośnie, a następnie równie szybko spada. Takie skrajne wahania poziomu cukru we krwi sprawiają, że ciągle czujemy głód i sięgamy po kolejne łakocie, co w rezultacie prowadzi do zwiększenia masy ciała. Co więcej powiązano nadmierne spożycie cukru z nadpobudliwością, ADHD oraz problemami z koncentracją u dzieci.

Dodatkowo sacharoza sprzyja rozwijaniu próchnicy, ponieważ jest podstawą metabolizmu bakterii bytujących w jamie ustnej i nie tylko. Sprzyja ona również rozwojowi grzybów, których nadmierny rozwój w przewodzie pokarmowym wpływa negatywnie na naturalną florę bakteryjną, jak również jest idealna pożywką dla pasożytów takich jak np. owsiki.

 

Jaki efekt ma cukier na nasze zdrowie?

U dorosłych zbyt wysokie spożywanie cukru również nie przechodzi bez echa. Oczywistym efektem niewłaściwej diety jest otyłość oraz nadwaga, która zasadniczo obniża komfort życia, a dodatkowo zwiększa ryzyko zachorowania na choroby układu krwionośnego, cukrzyce, a nawet niektóre nowotwory. Cukier wymieniany jako jedna z najczęstszych przyczyn rozwijania chorób układu krwionośnego radykalnie zwiększa ilość przypadków niewydolności serca, zawałów, nadciśnienia oraz nieprawidłowego stężenia cholesterolu, gdyż wpływa również na metabolizm lipidów.

Co więcej nadmierne spożycie cukru zwiększa ryzyko zachorowania na cukrzycę, która jest chorobą przewlekłą i na którą choruje już ponad 3,5 mln osób w Polsce. Sacharoza wpływa również negatywnie na florę bakteryjną układu pokarmowego. Cukier jest idealną pożywką dla grzybów, których rozwój może być przyczyną rozwijania grzybic miejscowych, jak również stanów ogólnego zmęczenia i osłabienia organizmu.

Cukier może być łatwo zastąpiony, a gdy odzwyczaimy nasz organizm od tego źródła energii będzie nam prościej wyeliminować go z diety. Warto przyjrzeć się dostępnym na rynku zamiennikom - ksylitolowi, który pozytywnie wpłynie na zęby lub stewii nie zawierającej wartości energetycznej, gdyż zastąpienie tego produktu niesie za sobą nielimitowane korzyści.

Źródła

https://szczesliwibezcukru.pl/coraz-wiecej-coraz-o-cukrze-liczbach/

http://www.portalspozywczy.pl/owoce-warzywa/wiadomosci/spozycie-cukru-w-polsce-w-2016-r-wzroslo-o-prawie-2-kg-na-jednego-mieszkanca,148681.html

http://www.ilewazy.pl/lyzeczka-cukru

https://www.food-forum.pl/potwierdzono-ze-cukier-jest-glownym-zrodlem-chorob-serca/

KOMENTARZE
news

<Styczeń 2018>

pnwtśrczptsbnd
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Ochrona zdrowia w obliczu wyzwań
2018-01-11 do 2018-01-11
12
Noc Biologów
2018-01-12 do 2018-01-12
„I’m gonna be a scientist”
2018-01-12 do 2018-01-13
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
31
1
2
3
4
Newsletter