Legionella - szybka diagnoza
30.07.2009
Bakterie z rodzaju Legionella bytują w wilgotnych środowiskach – zbiornikach wodnych, ale i w budynkach mieszkalnych i użytkowych. Bakteria ta może być przyczyną ciężkich schorzeń.
Aerozol wodno-powietrzny wytwarzany przez urządzenia sanitarne tj. prysznice, jacuzzi, baseny, fontanny, turbiny dentystyczne, nawilżacze i klimatyzatory pozwala im na transmisję na człowieka. Zakażenie pałeczkami Legionella sp. (w szczególności gatunkiem Legionella pneumophila) następuje w głównej mierze poprzez wdychanie zakażonego aerozolu wodno – powietrznego.

Pierwsze badania i pierwsze zidentyfikowane przypadki legionellozy miały miejsce w Stanach Zjednoczonych. Pierwsze zakażenia w Europie Zachodniej zarejestrowano w 1978 r., a następnie we wszystkich krajach sąsiadujących z Polską. Pierwsze postępowania diagnostyczne wprowadzono 1997 roku, kiedy to choroba mająca swoje źródło w Polsce została przeniesiona do Szwecji i Danii. Od 2003 r. ilość przypadków (3) przypadków diagnozowanej legionellozy rośnie (2005 – 21). Według danych Departamentu statystyki GUS, zapalenie płuc o etiologii zakaźnej zgłoszone jako J12-J18 według kodów ICD-10 było w Polsce przyczyna zgonu ogółem 7 605 osób. Z powodu braku danych dotyczących wykonywania poza PZH diagnostycznych badan laboratoryjnych w kierunku zakażenia pałeczkami Legionella, nie można stwierdzić, czy i jaki odsetek zgonów spowodowany był tym zakażeniem.

Ze względu na dość częste zasiedlenie instalacji wodnych (przede wszystkim instalacji ciepłej wody) bakteriami z rodzaju Legionella sp. powodujących ryzyko zakażenia ludzi powinno się prowadzić monitoring polegający na przeprowadzeniu badań mikrobiologicznych. Badania te służą do oszacowanie zagrożenia oraz mogą się przyczynić do podjęcia działań mających na celu ograniczenie występowania tego rodzaju bakterii oraz ich dalszego namnażania.

Specjalistycznym Laboratorium Badawczym ITA-TEST jest laboratorium specjalizującym się m.in. w wykrywaniu bakterii z rodzaju Legionella w próbkach środowiskowych.

Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 29 marca 2007r (Dz. U. Nr 61 poz.417) w sprawie jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi nakłada obowiązek stałego monitorowania jakości wody pod względem obecności i ilości pałeczek Legionella sp. W związku z powyższym proponujemy Państwu badania mikrobiologiczne wody pozwalające wykryć tę bakterie.

Oferujemy Państwu badanie wody pitnej i technologicznej na obecność bakterii z rodzaju Legionella wraz z identyfikacją gatunku Legionella pneumophila połączoną z serotypowaniem.

W ofercie laboratorium znajduję się również badanie wody zgodnie z wymogami podanymi w załączniku Nr 1 i 3 do Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 29 marca 2007r.