Biotechnologia.pl
łączymy wszystkie strony biobiznesu
GSK podsumowuje rok 2008
18.02.2009
Rok 2008 był rokiem przełomowym dla GSK.
Pomimo wygaśnięcia ochrony patentowej na niektóre leki w USA oraz spadku sprzedaży Avandii, GSK wypracowało obrót w wysokości ponad 24 mld funtów. Firma weszła również w okres wprowadzania zmian w modelu biznesowym zapoczątkowanych w 2007 roku. GSK w roku 2008 wypracowało obrót o wartości 24 352 mld funtów, pomimo nieco gorszego IV kwartału (spadek o 3%). Realizując konsekwentnie strategię dostarczania pacjentom nowoczesnych produktów, w roku 2008 firma GSK wprowadziła na rynek 12 innowacyjnych leków i szczepionek. Kilkanaście kluczowych produktów znalazło się w fazie rejestracyjnej na całym świecie. 30 nowych cząsteczek jest w końcowych fazach rozwoju a 70 nowo odkrytych weszło w fazę badań.

Ubiegły rok był rokiem przełomowym dla GSK i przyniósł wiele strategicznych zmian – objęcie stanowiska CEO przez Andrew Witty, dotychczasowego Prezydenta dla regionu Europy, ogłoszenie nowej globalnej strategii dla firmy oraz dynamiczne wejście w fazę realizacji zmian w modelu biznesowym zapowiedzianych jeszcze w 2007 roku.

Jak mówi Jerzy Toczyski, Prezes Zarządu i Dyrektor Generalny, GlaxoSmithKline w Polsce: „Wyniki roczne GSK na świecie pokazują, że pomimo wielu wyzwań, takich jak utrata patentów czy erozja cenowa wiodących produktów, firma osiągnęła dobre wyniki finansowe. Ogłoszenie rozszerzenia programu zmian w modelu biznesowym jest dowodem na to, że firma w sposób konsekwentny realizuje założoną kilkanaście miesięcy temu strategię przegrupowywania zasobów, tak aby wzmocnić obszary o największym potencjale wzrostu, jak na przykład szczepionki. Zmiany przybierać będą postać centralizacji naszych operacji (np. produkcji czy IT), koncentracji na wzroście efektywności bez zwiększania kosztów (np. badania i rozwój) oraz poszukiwania prostszych sposobów prowadzenia działalności w każdym obszarze naszego biznesu.

Proces zmian jest efektem rosnących wymagań wobec innowacyjnych leków oraz coraz większej specjalizacji i dynamiki rozwoju naszego portfela produktów. Nie wynika natomiast z konieczności cięcia kosztów w poszukiwaniu gotówki czy też niwelowania gwałtownego wpływu światowego kryzysu ekonomicznego. Branża farmaceutyczna jest dość odporna na kryzys, co wynika ze specyfiki oferowanych przez nas produktów, które zaspokajają najbardziej podstawową ludzką potrzebę, jaką jest ochrona zdrowia.

Polska może nawet skorzystać na tej nowej globalnej strategii i spodziewamy się raczej kolejnych inwestycji, na przykład w naszym nowoczesnym zakładzie produkcyjnym w Poznaniu, w zakresie usług serwisowych czy też badań klinicznych.”

Głównymi priorytetami strategicznymi GSK na rok 2009 są: rozwój i dywersyfikacja globalnej działalności firmy, dostarczenie nowych wartościowych produktów i uproszczenie modelu operacyjnego GSK. Ma to umożliwić firmie realizację długoterminowych celów biznesowych i zapewnić zrównoważony rozwój.

O GlaxoSmithKline

GlaxoSmithKline to jedna z wiodących firm branży farmaceutycznej i opieki zdrowotnej na świecie, prowadzi badania mające na celu poprawę jakości życia ludzkiego, pozwalając ludziom robić więcej, czuć się lepiej i żyć dłużej. Więcej informacji o firmie znajduje się na stronie www.gsk.com.pl.

 

Źródło: GSK

KOMENTARZE
Newsletter