Stare kości odzyskają „drugą młodość”?
Złamania kości, zwłaszcza u osób w podeszłym wieku, są bardzo częstą przypadłością. Tkanka kostna z wiekiem regeneruje się znacznie wolniej. Im osoba starsza tym częściej każdy, nawet najmniejszy upadek może skończyć się złamaniem. A gdyby tak spróbować „pomóc starym kościom” w sprawniejszej regeneracji?

Naukowcy zidentyfikowali w szpiku kostnym myszy komórki macierzyste zdolne regenerować uszkodzoną chrząstnę i kość. Komórki te zwane OCR (osteochondroreticular) są zdolne zarówno do samoodnawiania jak i odbudowywania kluczowych komórek kostnych i chrzęstnych w tym osteoblastów (komórek kościotwórczych)  i chondrocytów. Przeszczepione w miejsce wcześniejszego złamania przyczyniają się wyraźnie do naprawy ubytków. Pytanie jakie stawiają sobie dziś naukowcy brzmi – czy podobny efekt dałoby się uzyskać również u ludzi? Szanse są spore ponieważ biologia tkanki kostnej ludzi i myszy nie różni się drastycznie. Badacze myślą również nad tym aby nową metodę wykorzystać w przyszłości do leczenia osteoporozy oraz zmian zapalnych stawów i kości.

Doktor Timoty Wang i profesor Daniel Silberg, którzy zainicjowali prace nad komórkami macierzystymi OCR sądzą, że ich wykorzystanie to kwesta czasu. Niedawno ci sami badacze znaleźli analogiczne w funkcjonowaniu komórki macierzyste w przewodzie pokarmowym i zaobserwowali, że mogą one uczestniczyć także w regeneracji kości.

– Nasze wyniki pozwalają sądzić, że leki lub inne terapie mogą być rozwijane w ten sposób aby stymulować produkcję komórek OCR i przez to poprawić zdolność organizmu do samonaprawy szkód wyrządzonych na przykład przez uraz. Dodatkowo takie postępowanie wzmocniłoby kości na starość.

Całkiem niedawno, bo w maju bieżącego roku, naukowcy z Duke Medicie w innym badaniu prowadzonym na myszach zbadali z funkcję proteiny o nazwie beta katenina. Beta katenina odgrywa dużą role w procesie gojenia oraz regeneracji kości po złamaniach. Od jej poziomu zależy szybkość samonaprawy. U osób starszych jej ilość w początkowym etapie złamania jest zbyt wysoka co prowadzi do tzw. bliznowacenia kości. Naukowcy odkryli, że u myszy można modulować poziom proteiny, a przez to wpływać na sam proces gojenia – jego szybkość i efektywność. Po przeszczepieniu komórek szpikowych pochodzących od młodej myszy okazało się, że dochodzi do korekty poziomu beta kateniny do poziomu pożądanego u starej. Kolejne eksperymenty będą skupiać się na próbach opracowania leków, które byłby w stanie zmniejszyć poziom kluczowej proteiny u osób starszych do optymalnych wartości i dowiedzieć się dlaczego właśnie u nich poziom ten jest podwyższony.

Złamania u osób starszych mogą zakończyć się poważnymi powikłaniami, kalectwem a w skrajnych przypadkach – nawet śmiercią. Zanim tęgie głowy opracują metody efektywnej regeneracji tkanki kostnej warto pomyśleć o profilaktyce. Nie wolno zapominać o dostarczaniu odpowiedniej ilości wapnia i witaminy D, ruchu na świeżym powietrzu oraz przede wszystkim zbilansowanej diecie. Pomocne mogą okazać się również apteczne preparaty zawierające w swoim składzie kolagen, glukozaminę, wyciągi z muszli skorupiaków i kości zwierząt.