Co nam pomoże jak nie poroże?
Nie od dziś wiadomo, że komórki macierzyste stanowią ogromną nadzieję współczesnej medycyny regeneracyjnej. Populacja tych komórek, którą naturalnie posiada każdy organizm ma jednak ograniczone możliwości naprawy. Polscy naukowy wyszli naprzeciw oczekiwaniom związanym z uzyskaniem licznej populacji komórek macierzystych, które mogą być zastosowane w wielu produktach o przeznaczeniu nie tylko kosmetycznym, ale i medycznym. Do ich uzyskania postanowili wykorzystać ...poroże jelenia.

Koncepcja porożogennych komórek macierzystych wywodzi się z firmy Stem Cells Spin we Wrocławiu. Wiadome było, że komórki macierzyste są w porożu jelenia szlachetnego - poroże w najlepszym okresie przyrasta do 2 cm na dobę - ale nikt na świecie nie wyprowadził stabilnej linii hodowlanej. W 2005 roku naukowcy z firmy Stem Cells Spin pobrali fragment poroża jelenia w celu wyizolowania z nich wspomnianych komórek i wyprowadzili ich stabilną linię.

–  Komórki te są adherentne. Linia komórek hodowana jest w pojemnikach 10-poziomowych, co jest w Polsce pewnym ewenementem i świadczy o skali ich namnażania - informuje Pani Paulina Bugno, Biotechnolog Stem Cells Spin S.A.

Komórki z poroża jelenia mają bardzo duży potencjał regeneracyjny. Dlatego powstała koncepcja jego komercjalizacji..

–  Pierwszym krokiem komercjalizacji były kosmetyki. W 2012  na rynku pojawiła się marka Revitacell, w której został wykorzystany surowiec kosmetyczny powstały na bazie  porożogennych komórek macierzystych MIC-1  pod nazwą NHAC Biocervin MIC-1. Wcześniej surowiec ten został wprowadzony na ogólnoświatową listę INCI, ponieważ wszystkie składniki produktów kosmetycznych muszę być tam wpisane. W tym samym czasie zostały również wprowadzone weterynaryjne środki pielęgnacyjne pod nazwą Velvetyna. Od początku głównym naszym celem była jednak medycyna - mówi Pani Dorota Stefanicka, Kierownik ds. Marketingu i Sprzedaży w firmie Stem Cells Spin S.A.

Jak mówi Pani Stefanicka  strategia firmy podzielona jest na kilka etapów. Pierwszym etapem komercjalizacji było wprowadzenie na rynek kosmetyków oraz weterynaryjnych produktów pielęgnacyjnych. W dalszej perspektywie są wyroby medyczne, produkty medyczne i leki. Aktualnie udało się, w połączeniu z Uniwersytetem Przyrodniczym we Wrocławiu, stworzyć konsorcjum realizujące projekt współfinansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju oraz ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka pt. „Opracowanie prototypów wyrobów medycznych na bazie surowców otrzymanych z porożogennych komórek macierzystych”.  Projekt ma trwać do 2016 roku, a jego wartość szacuje się na 64.939.002,00 zł (w tym dofinansowanie NCBR: 57.008.401,00 zł). Zakłada on zrobienie prototypów produktów medycznych z zakresu dermatologii, stomatologii i okulistyki.

Wśród prototypów tych znajdują się:

● lek na uszkodzoną skórę: owrzodzenia żylakowate, odleżyny, poparzenia, trądzik, łuszczycę

i inne zmiany skórne przebiegające z uszkodzeniem tkanki łącznej

● wyroby medyczne stymulujące odbudowę włosów oraz wspomagające regenerację i gojenie po przeszczepach

● wyroby medyczne w formie żelu na błony śluzowe jamy ustnej i nosa

● leki na regenerację rogówki oka

–   Linia demonstracyjna/laboratorium  znajduje się we Wrocławskim Parku Technologicznym.  Było to jedno z najważniejszych działań naszego projektu - mówi Pani Stefanicka.

Trzymamy kciuki za wrocławskich naukowców i życzymy powodzenia w dalszych badaniach!

(Artykuł powstał na podstawie rozmowy z Panią Dorotą Stefanicką oraz Panią Pauliną Bugno z firmy Stem Cells Spin S.A.)