AstraZeneca w konsorcjum opracowującym nowe leki przeciwnowotworowe
09.06.2009
AstraZeneca, druga co do wielkości brytyjska firma farmaceutyczna zainwestowała 4 miliony funtów w trzyletni program badawczy, którego celem ma być opracowanie nowych leków przeciwnowotworowych.
Jedna z głównych spółek farmaceutycznych będzie pracowała wraz z Cancer Research Technology (CRT) oraz The Institute of Cancer Research (ICR) nad opracowaniem molekularnych leków hamujących białka opiekuńcze* ułatwiające wzrost komórkom guza nowotworowego.

Jako cześć umowy, ICP będzie przewodziło pracom naukowym mając do dyspozycji 1,6 miliona funtów pochodzących z ICR, podczas gdy AstraZeneca sprzeda tym instytucjom związki niezbędne do przeprowadzenia badań. CRT i ICR otrzyma wcześniejsze wpłaty, ale także kolejne subwencje za przełomowe odkrycia podczas badań.

*Białka opiekuńcze (z ang. chaperone, pol. szaperon albo czaperon) - białka odpowiedzialne za prawidłowe fałdowanie się innych białek. Zalicza się do nich m.in. białka szoku cieplnego (hsp).Białka opiekuńcze znajdują zastosowanie także jako szczepionki antynowotworowe: izolowane białka szoku termicznego z komórek nowotworowych wstrzykiwane są z powrotem temu samemu pacjentowi. Okazuje się, że u pacjentów poddanych tej terapii niwelowane są ewentualne przerzuty. Metoda ta jest na etapie badań klinicznych u chorych z rakiem piersi i czerniakiem (ok. 5 tys. badanych osób w Europie Zachodniej i USA) (za: Puls Medycyny)