Biotechnologia.pl
łączymy wszystkie strony biobiznesu
AstraZeneca uruchamia System Sprzedaży Bezpośredniej
08.05.2009
AstraZeneca jako pierwsza firma farmaceutyczna w Polsce wprowadza System Sprzedaży Bezpośredniej dla całego portfela swoich leków, dostępnych na rynku aptecznym.
Od 9 maja 2009 roku leki AstraZeneca przeznaczone do sprzedaży w aptekach ogólnodostępnych i punktach aptecznych będą dostępne w nowym systemie. W ramach tego rozwiązania AstraZeneca będzie współpracować z Polską Grupą Farmaceutyczną S.A., Prosper S.A., Torfarm S.A.

W Systemie Sprzedaży Bezpośredniej, AstraZeneca staje się kontrahentem dla aptek ogólnodostępnych i punktów aptecznych, chcących zakupić produkty AstraZeneca. Sprzedaż odbywać się będzie za pośrednictwem jednego z trzech dystrybutorów, świadczących usługi agencyjne na rzecz spółki, tj. Polskiej Grupy Farmaceutycznej S.A., Prosper S.A. lub Torfarm S.A. O tym, który z wybranych przez AstraZeneca dystrybutorów będzie odpowiedzialny za zaopatrzenie, zadecyduje ostatecznie sama apteka lub punkt apteczny. Sprzedaż w imieniu i na rzecz AstraZeneca będzie prowadzona także przez sprzedające na rynek apteczny spółki zależne lub stowarzyszone wybranych partnerów.

Dystrybutorzy współpracujący z AstraZeneca w Systemie Sprzedaży Bezpośredniej zostali wyłonieni przez firmę w drodze postępowania przetargowego zakończonego w IV kwartale 2008 roku. „Przeprowadzone przez nas postępowanie przetargowe pozwoliło wybrać partnerów, których udokumentowane w tym postępowaniu doświadczenie oraz zdolności w zakresie organizacji procesu sprzedaży produktów leczniczych do aptek dają rękojmię wysokiej jakości” – mówi Jerzy Garlicki, prezes AstraZeneca Pharma Poland.

W ramach agencyjnego modelu usług, dystrybutorom powierzona została rola agentów uprawionych do świadczenia czynności związanych ze sprzedażą produktów w imieniu i na rzecz AstraZeneca. Do zadań wybranych partnerów należeć będzie również świadczenie innych operacji logistycznych związanych z obrotem produktem leczniczym np. magazynowanie, czy transport leków.

W związku z wdrożeniem nowego modelu biznesowego, obok istniejącej na polskim rynku AstraZeneca Pharma Poland Sp. z o.o., odpowiadającej w dalszym ciągu za świadczenie usług marketingowych, w 2007 r. powstała nowa spółka należąca do grupy AstraZeneca – AstraZeneca Polska Sp. z o.o. Będzie ona podmiotem odpowiedzialnym za sprzedaż leków w ramach Systemu Sprzedaży Bezpośredniej. AstraZeneca Polska Sp. z o.o. posiada zezwolenie na prowadzenie hurtowni farmaceutycznej, co zgodnie z Prawem farmaceutycznym, daje jej prawo do obrotu produktami leczniczymi w Polsce.

W ramach Systemu Sprzedaży Bezpośredniej każda apteka ogólnodostępna lub punkt apteczny będą miały prawo do zakupu leków AstraZeneca. „Mechanizm funkcjonowania nowego rozwiązania jest prosty i w praktyce będzie wyglądał następująco: w celu złożenia zamówienia apteka będzie musiała skontaktować się z lokalnym biurem handlowym jednego z trzech dystrybutorów. Schemat składania zamówień, reklamacji i zwrotów oraz większości procesów związanych ze sprzedażą pozostanie bez zmian” – wyjaśnia Ewa Strzelczyk, koordynator projektu w AstraZeneca Pharma Poland.

Przed dokonaniem zakupu, apteka musi znaleźć się w Bazie Klientów AstraZeneca. Wprowadzenie apteki lub punktu aptecznego na listę klientów jest działaniem jednorazowym. „W każdym momencie, po spełnieniu podstawowych formalności, apteka ogólnodostępna lub punkt apteczny chcący kupować produkty AstraZeneca, będą mogły zostać wpisane do Bazy Klientów AstraZeneca” – uzupełnia Ewa Strzelczyk.

Kluczowym założeniem Systemu Sprzedaży Bezpośredniej jest zapewnienie pacjentom zwiększonej dostępności leków AstraZeneca. „Sposób przeprowadzenia wyboru kontrahentów, jak i kryteria wyboru miały na celu wyłonienie grona dystrybutorów zapewniającego pokrycie swoim zasięgiem całego rynku aptecznego i pozwalającego na realizowanie zamówień każdej apteki” – dodaje Jerzy Garlicki. Firma dołożyła wszelkich starań, aby wdrażany system zaspokajał potrzeby klientów oraz pozwalał na pełne i nieprzerwane zaopatrzenie w leki AstraZeneca polskiego rynku aptecznego. „Jestem przekonany, że system sprzedaży bezpośredniej to nowa jakość w dystrybucji leków na polskim rynku aptecznym, dzięki której poprawimy dostępność produktów AstraZeneca dla pacjentów” – podkreśla Jerzy Garlicki.

System Sprzedaży Bezpośredniej pozwoli na zachowanie najwyższego poziomu bezpieczeństwa od momentu produkcji leków do chwili dostarczenia ich do aptek ogólnodostępnych lub punktów aptecznych, tj. w całym kanale dystrybucji. Do farmaceutów trafią tym samym produkty o najwyższej jakości, gwarantujące bezpieczeństwo stosowanej terapii. Dzięki temu rozwiązaniu apteki ogólnodostępne i punkty apteczne otrzymają jednakowy i wysoki standard obsługi, co z kolei wpłynie na optymalizację procesu dystrybucji. Każdy ze współpracujących w nowym modelu dystrybucji partnerów zobowiązany jest działać w sposób zgodny z wymogami prawa, w tym Prawa farmaceutycznego oraz Dobrej Praktyki Dystrybucyjnej.

Wprowadzenie Systemu Sprzedaży Bezpośredniej leków nie wpłynie na organizację sprzedaży produktów leczniczych AstraZeneca do szpitali.

Zarówno na etapie projektowania, jak i wdrażania nowego modelu biznesowego uwzględniono wszelkie ogólnie obowiązujące przepisy prawa stanowiące o obrocie produktami leczniczymi.

Więcej informacji na temat zasad funkcjonowania Systemu Sprzedaży Bezpośredniej znajduje się na stronach internetowych: www.astrazenecapolska.pl oraz www.astrazeneca.pl



Komentarze firm

Polska Grupa Farmaceutyczna S.A. postanowiła wziąć udział w ogłoszonym przez AstraZeneca przetargu na dystrybutorów Systemu Sprzedaży Bezpośredniej, ponieważ, jako lider dystrybucji farmaceutycznej jest autorem i uczestniczy w wielu innowacyjnych projektach, a projekt AstraZeneca, jest właśnie jednym z takich projektów. PGF będzie operatorem logistycznym tego przedsięwzięcia. Główną zaletą tego projektu jest niewątpliwie jego innowacyjność. W ramach projektu zapewnimy bardzo wysoki standard obsługi dla wszystkich aptek. Wszystko co robimy ma na celu zapewnienie pacjentowi jak najlepszej obsługi i dostępności do leków. Ten projekt, jak i inne nasze działania (np. program DOZ, działalność Fundacji DOZ, wspierającej najuboższych), służą tym samym celom. Mamy nadzieję, że ten projekt przyczyni się do dalszego rozwoju dobrej współpracy PGF z aptekami z korzyścią dla firmy i pacjentów.

PROSPER S.A.

Patrząc na doświadczenia Wielkiej Brytanii, gdzie znaczna część rynku jest już obsługiwana w Systemie Sprzedaży Bezpośredniej – możemy spodziewać się również diametralnych zmian w systemie dystrybucji w Polsce. Jako lider rynku hurtowej sprzedaży farmaceutyków chcemy w nich czynnie uczestniczyć, co w konsekwencji pozwoli nam, na jeszcze skuteczniejszą budowę naszej przewagi konkurencyjnej.

Dzięki naszej specjalizacji w świadczeniu usług na rzecz aptek, jesteśmy naturalnym partnerem dla AstraZeneca. 13 centrów dystrybucyjnych w całym kraju i rozbudowana sieć transportowo-logistyczna pozwalają nam na dotarcie z lekami do każdej apteki w Polsce. W imieniu AstraZeneca będziemy przyjmować zamówienia, dokonywać sprzedaży, dostarczać leki do aptek oraz wspomagać proces pobierania należności.
Największą zauważalną, zarówno dla dystrybutora, jak i aptekarzy, zaletą Systemu Sprzedaży Bezpośredniej będzie przeniesienie się konkurencji między dystrybutorami z płaszczyzny cenowej na jakość usług, a na tym polu PROSPER jest liderem. Dodatkowo liczba bezpośrednich konkurentów w tym modelu sprzedaży spada tylko do dwóch. W praktyce oznacza to, że PROSPER zyskuje szerokie możliwości dotarcia i zaoferowania swojej oferty do większej liczby aptek oraz pozyskania nowych klientów. W nowym modelu, ciężar finansowy działalności zostaje przerzucony z dystrybutora na producenta leków.

Leki AstraZeneca będą dostarczane według takich samych zasad i najwyższej jakości standardów, jakie obowiązują w PROSPER wszystkie inne dystrybuowane leki.
Dzięki nowemu modelowi producent będzie dokładnie wiedział: kiedy, gdzie i w jakiej ilości lek został sprzedany. Informacja ta pozwoli na lepsze planowanie produkcji. Spodziewamy się w związku z tym zwiększenia dostępności leków AstraZeneca dla aptek, a w konsekwencji również dla pacjentów.

Nie wiemy jeszcze, jak sytuacja rozwinie się na polskim rynku, ale jedno jest pewne, wprowadzenie przez AstraZeneca Systemu Sprzedaży Bezpośredniej spowoduje przyspieszenie prac nad nowymi modelami dystrybucji przez inne koncerny. Dodatkowo firmy, które podjęły współpracę z AstraZeneca staną na uprzywilejowanej pozycji – to one będą wybierane później jako partnerzy przez innych producentów leków, wzmacniając sukcesywnie swoją pozycję.

KOMENTARZE
Newsletter