Biotechnologia.pl
łączymy wszystkie strony biobiznesu
O firmie NEUCA pisaliśmy już na naszym portalu wielokrotnie. Potentat wśród dostawców produktów i usług na rynki zdrowia w Polsce osiągnął niemal 30-procentowy udział rynkowy. Na uwagę zasługuje fakt, że firma kierunkuje swoje działania na apteki niezależne, dystansując się od tzw. „sieciówek”. 27 sierpnia w hotelu Hilton w Warszawie odbyła się konferencja prasowa poświęcona publikacji wyników za pierwsze półrocze 2015 r. Pierwsza część konferencji prezentowała stricte finansowe wyniki, a druga – skupiała się na obszarach działalności biznesowej.

 

- Udaje nam się utrzymać tak wysokie udziały pomimo, że jednocześnie realizujemy nasze cele finansowe, a przy tym bardzo mocno pracujemy nad wzrostem satysfakcji klienta – podkreślał podczas konferencji Piotr Sucharski, Prezes Zarządu, Dyrektor Generalny. Znajduje to odzwierciedlenie w badaniach satysfakcji klientów, przeprowadzanych przez IMS. NEUCA jest liderem jakości w 9 na 10 badanych obszarach (transport, logistyka, telemarketing, reklama, oferta regularna, promocyjna, szerokość asortymentu, warunki handlowe, poczucie bezpieczeństwa). Minimalnie ustępuje konkurencji jedynie pod względem ciągłości zaopatrzenia. - Potrafimy w tak wielu obszarach być ocenianym wyżej pomimo, że obsługujemy o 50-80% więcej klientów niż inne firmy. Cieszy nas fakt, że przy tak szerokim dotarciu, tak wielu klientów pozytywnie ocenia nas serwis – zauważa dalej Prezes Sucharski.               

 

Najważniejszą informacją, jaka została podana na konferencji jest zysk netto, który bez zdarzeń jednorazowych wyniósł w pierwszym półroczu 2015 r. 54,4 mln zł. Firma prognozuje w przeciągu całego roku osiągnąć zysk rzędu 100 mln, co ma ułatwić połączenie z ACP Pharma. Wyniki za pierwsze półrocze pozwalają zatem optymistycznie patrzeć w przyszłość i są udaną realizacją wcześniej założonego planu. Prezes Sucharski na koniec swojego wystąpienia zwrócił uwagę także na inne aspekty finansowe:  - Poprawiliśmy w II kwartale wyraźnie marżę i efektywność kosztową. To jest pierwszy kwartał, w którym możemy powiedzieć, że nie ponieśliśmy żadnych elementów kosztowych, które dotyczyłyby jeszcze restrukturyzacji.

 

Przychody grupy wyraźnie się zwiększyły, przy jednoczesnej dynamice rynku hurtu aptecznego na poziomie 8%. Prezes Sucharski tłumaczył jednak, że to nie NEUCA skorzystała na tym najbardziej - Beneficjentami tej dynamiki rynku są przede wszystkim sieci aptek. Naszym celem jest wyrównanie szans dla aptek niezależnych.

 

Druga część prezentacji skupiła się na wynikach produktów własnych oraz inwestycjach w rozwój nowych biznesów. Poprowadził ją Grzegorz Dzik, Wiceprezes Zarządu ds. Finansowych. - Zgodnie z naszą strategia rynkową rozwijamy bardzo mocno naszą podstawową działalność, którą jest obszar hurtu aptecznego, ale również rozwijamy szereg licznych rentownych biznesów w szeroko rozumianym obszarze około zdrowia – powiedział Wiceprezes, zaczynając swoje wystąpienie.

 

Obecnie portfolio grupy liczy sobie aż 428 produktów własnych, a zysk brutto w tym segmencie w pierwszym półroczu 2015 r. wyniósł blisko 12 mln zł, czyli aż o 45% więcej niż przed rokiem, co podkreśla dynamikę rozwoju tego obszaru biznesowego. - Już potrafimy wdrażać nowe produkty i dobierać je we właściwy sposób, natomiast w kolejnych kwartałach chcemy się skupić nie tyle na samej dynamice wdrożeń, a na szerokości i głębokości tego asortymentu w aptekach – ujawniał podczas prelekcji Wiceprezes Dzik.

 

Drugim obszarem synergicznym wobec działań podstawowych są przychodnie lekarskie Świat Zdrowia, na które do końca roku firma ma zamiar przeznaczyć 30 mln zł. Ostatnio grupa przejęła dwie nowe przychodnie – w Zgierzu i w Łodzi. Ten segment przynosi obecnie zyski na poziomie 0,7 mln zł netto. Zarząd nie mówi jednak o ilości przychodni, które przewiduje przejąć, podkreślając, że liczą się inwestycje i liczba pacjentów, a nie liczba punktów medycznych. NEUCA intensywnie pracuje nad ujednoliceniem wizerunku przychodni, starając się kłaść nacisk na podwyższenie standardów wizualizacyjnych oraz jakości obsługi pacjentów. Swoją przewagę na rynku firma chce budować także poprzez nowe rozwiązania technologiczne, na czele z elektroniczną dokumentacją medyczną, która pomogłaby zinformatyzować rozproszone geograficznie placówki.

 

Wśród nowych obszarów działalności grupy, na uwagę zasługują także inwestycje w rozwój telemedycyny. Wiceprezes Dzik ujawnił, że w tym obszarze najważniejszą grupą docelową i przyszłymi beneficjentami rozwiązań technologicznych wśród chorych będą diabetycy. - Jest to jedna z największych chronicznie chorych grup w Polsce. Jesteśmy na etapie prac nad prototypem rozwiązania, które w przypadku pozytywnego wyniku, będzie prawdopodobnie produkcyjnie wdrażane w kolejnych kwartałach.

 

NEUCA działa na polskim rynku już 25 lat i jest firmą stale przystosowującą się do obecnych trendów i potrzeb. Zajmuje się już nie tylko hurtową dystrybucją farmaceutyków, ale także zarządzaniem markami własnymi, przychodniami, usługami informatycznymi i marketingowymi.  Łączy efektywny biznes z misją pomocy aptekom niezależnym, która ma w konsekwencji wpłynąć na istotny rozwój polityki lekowej państwa oraz na stabilność i równowagę rynku farmaceutycznego.

 

 

     

KOMENTARZE
Newsletter