Nauka + Biznes = Polska Platforma Innowacyjnej Neuromedycyny
17 marca 2015 roku została podpisana umowa dotycząca utworzenia Polskiej Platformy Innowacyjnej Neuromedycyny „InnoNeuroMed”. Według przedstawicieli najważniejszych placówek naukowych oraz firm farmaceutycznych w Polsce, takie porozumienie pozwoli na zwiększenie szans na pozyskanie unijnych środków. Ułatwi to również realizację przedsięwzięć związanych z rozwojem neuromedycyny.

Polska Platforma Innowacyjnej Neuromedycyny „InnoNeuroMed” to pierwsza w naszym kraju Platforma Technologiczna łączącą naukowców i przedsiębiorców z dziedziny neuromedycyny, neurobiologii i farmacji. Inicjatorami jej utworzenia są:

• prof. Leszek Kaczmarek
  • kierownik Pracowni Neurobiologii Molekularnej z Instytutu Biologii Doświadczalnej im. M. Nenckiego PAN
  • prof.  Adam Szewczyk
  • dyrektor Instytutu Biologii Doświadczalnej im. M. Nenckiego PAN
  • dr Maciej Wieczorek, prezes zarządu Celon Pharma S.A.

Nowo powstała inicjatywa ma na celu zwiększenie znaczenia nowoczesnej neuromedycny w ramach gospodarki europejskiej. Do zadań „InnoNeuroMed” będzie należało m.in. angażowanie się w definiowanie i implementację europejskich Strategicznych Agend Badawczych oraz aktywne uczestnictwo w programach naukowo-badawczych Unii Europejskiej (m.in. Horyzont 2020). Członkowie platformy „InnoNeuroMed” zajmą się także przygotowywaniem krajowego strategicznego studium do programu badawczego nakierowanego na potrzeby przedsiębiorstw i instytucji naukowych oraz opracowaniem strategii dla rozwoju nowoczesnych technologii w zakresie neuromedycyny. Podpisane porozumienie otwiera drogę do ustanowienia programu sektorowego, a co za tym idzie zwiększa szansę na pozyskanie  środków finansowych na realizację przedsięwzięć związanych z rozwojem neuromedycyny - mówi prof. Leszek Kaczmarek, kierownik Pracowni Neurobiologii Molekularnej w Instytucie Biologii Doświadczalnej im. M. Nenckiego PAN w Warszawie, koordynator naukowy przedsięwzięcia.

Choroby układu nerwowego stanowią obecnie jedno z największych wyzwań  współczesnej medycyny i systemu opieki zdrowotnej.  Koszty terapeutyczne i społeczne chorób układu nerwowego w Unii Europejskiej sięgają 800 mld euro rocznie, co oznacza, że przekraczają one łączne wydatki na zwalczanie nowotworów, chorób układu krążenia i cukrzycy.

- Należy pamiętać, że będą one jeszcze rosły z uwagi na postępujące starzenie się społeczeństwa. W ciągu najbliższych 20 lat depresja stanie się jedną z najpowszechniej występujących chorób, dlatego poszukiwanie i wdrażanie nowych terapii schorzeń układu nerwowego jest priorytetowym zadaniem stawianym przed naukowcami z dziedzin neurobiologii i neuromedycyny– tłumaczy prof. Kaczmarek.

Dr Wieczorek podkreśla, że „InnoNeuroMed” to inicjatywa łącząca ludzi nauki i biznesu, którzy nie tylko są specjalistami w swoich dziedzinach, ale posiadają także określoną wizję dotyczącą rozwoju neuromedycyny.  Prezes Zarządu Celon Pharma S.A uważa, że należy dołożyć wszelkich starań, aby budować współpracę pomiędzy nauką, a przemysłem poprzez inicjowanie i koordynację badań naukowo-technicznych oraz komercjalizację rozwiązań naukowych. Dzięki połączonym, w ramach konsorcjum, siłom będzie możliwość na optymalne wykorzystanie funduszy strukturalnych, a dzięki temu zwiększy się konkurencyjność polskich przedsięwzięć w obszarze neuromedycyny.

Anna Szulc