Znaleziono nowy gen rakowy
20.05.2008
Gen i jego białko – oba zwane RBM3, są niezbędne do przeprowadzenia podziałów komórkowych w normalnych komórkach. W komórkach rakowych, niski poziom tlenu powoduje, że ilość tego białka drastycznie wzrasta. Następstwem tego wzrostu są niekontrolowane podziały komórek, które prowadzą do szybkiego rozrostu raka. Naukowcy użyli nowej technologii, aby genetycznie wyciszyć gen i zredukować poziom białka w komórkach. To zapobiegnie rozrostowi raka i zaprowadzi komórki do śmierci. Ta nową technikę przetestowano z sukcesami na kilku typach raka – piersi, prostaty, trzustki, płuc, jajników, okrężnicy. Istnieje pogląd, że przyczyną większość chorób rakowych jest mutacja jakiegoś genu. Te badania dowodzą, że zwykle za duża ilość białka tego typu w normalnych komórkach, zmienia je w komórki rakowe. Znaleźli białka RBM3 w każdym stadium rozwojowym wielu raków i stwierdzili, że jego ilość wzrasta razem z rozwojem raka. Białko to pomaga komórkom rakowym szybciej rosnąć, unikać śmierci i jest częściom procesu formowania się nowych naczyń w guzie, które go odżywiają. Ten proces, zwany angiogenezą, jest zasadniczym elementem dla wzrostu guza i sugeruje, że RBM3 może być celem w procesie zabijania raka.

Anant S., Houchen C. W., Postier G., May R., Brackett D. J. Oncogene 21 April 2008