Zmiana "przyjaciela„ raka we "wroga„
16.10.2008
Naukowcy stworzyli peptyd, kótry wiąże się z Blc-2, białkiem, które chroni komórki rakowe przed apoptozą, i w ten sposób zmienia je w zabójcę raka. Białko Blc-2 chroni komórki rakowe przed apoptozą (czyli programowaną śmiercią komórki). Peptyd teb (nazwany NuBCP-9) i jego enancjomery (lustrzane odbicia cząsteczki) działają na białko Bcl-2 jak molekularny przełącznik, zmieniając je w białko, które stymuluje apoptozę i tym samym prowadzi do śmierci komórek rakowych. Wynika badań naukowców z Burnsham Institute umożliwiają wgląd w proces zamiany białka Bcl-2 i wskazują nowy kierunek dla rozwoju leków opartych na zmienionym białku Bcl-2. Peptyd NuBCP-9 został stworzony z Nur77, białka, które stymuluje apoptozę. Nur77 często przemieszcza się z jądra do mitochondrium, w odpowiedzi na różne sygnały smierci, gdzie wiąże się z bialkiem Bcl-2, zmieniając jego kształt i funkcje.

Siva Kumar Kolluri, Xiuwen Zhu, Xin Zhou i inni; „Ashort Nur77-derived peptide converts Bcl-2 from a protector to a killer”; Cencer Cell, vol 14, 28