Zidentyfikowano kluczowe białko, które może powodować śmierć komórek rakowych
21.01.2009
Naukowcy z Institiute of Molecular and Cell Biology (IMCB) jako pierwsi odkryli i scharakteryzowali ludzkie białko, zwane Bax-beta (Baxβ), które potencjalnie potrafi uśmiercić komórki rakowe. Prowadzi to do powstania nowego podejścia w dziedzinie leczenia raka. Do tej pory wykrycie białka Bax-beta było nieosiągalne dla naukowców. Wyniki badań zespołu z IMCB odkryły, że zazwyczaj poziom białka Baxβ w zdrowych komórkach jest utrzymywany przez proteasomy na niewykrywalnym poziomie. Proteasomy regulują komórkowy poziom różnych białek, w tym poziom Baxβ, poprzez rozbijanie ich na mniejsze cząsteczki. Jeśli można by hamować degradację śmiertelnego białka Baxβ specyficznie tylko w komórkach rakowych, mogło by to prowadzić do bezpośredniego wprowadzenia komórek rakowych w proces apoptozy. W procesie tym niechciane, zniszczone i zainfekowane komórki są eliminowane. Aż do odkrycia Baxβ przez zespół dr Yu, tylko jedno pojedyncze białko - Bax-alfe (Baxα) – było dokładnie zbadane w komórkach. Wcześniej pojawiły się dowody sugerujące, że więcej niż jedno białko jest kodowane przez gen Bax. Bax jest genem mającym kluczowe znaczenie w procesie apoptozy. Naukowcy odkryli również, że białko Baxβ jest zdolne do współpracy i promowania aktywacji Baxα, i że Baxβ, w swojej natywnej formie, jest 100 razy silniejszy niż Baxα w uruchamianiu procesu apoptozy. Przyszły rozwój nowych związków, które potrafią selektywnie podnosić poziom Baxβ albo symulować jego interakcję z Baxα może prowadzić do nowego podejścia w dziedzinie leczenia raka. Nowopowstałe leki prawdopodobnie mogą poprawić proces apoptozy uruchamiany przez inne konwencjonalne leki na raka, co często powoduje toksyczne efekty uboczne u pacjentów, którzy wymagają wyższych dawek leków. Dr David Andrews uważa, że beta-izoform4 białka Bax była tajemnicą przez ostatnie lata. Mimo iż, wcześniejsze badania wykazały, że ono istnieje, jego detekcja i badanie funkcji było bardzo trudne. Nawet próby produkcji białka w laboratorium nie powiodły się. W swoich badaniach, zespół rozwiązał te kwestie poprzez pokazanie, że normalnie w komórkach Baxβ jest szybko degradowane i utrzymywane na niskim poziomie oraz to, że gdy nie jest degradowane zapoczątkowuje apoptozę i działa wspólnie z Baxα. Badania te dostarczają dużo informacji potrzebnych do wyjaśnienia znaczenia białka Baxβ w fizjologii komórki.

Nai Yang Fu, Sunie K. Sukumaran, Sze Yen Kerk and Victor C. Yu “Baxβ: A constitutively active human Bax isoform that is under tight regulatory contro