Wytłumaczono mechanizm rozprzestrzeniania się raka
06.11.2008
Naukowcy odkryli dwa kluczowe procesy, które pozwalają komórkom rakowym rozprzestrzeniać się po organizmie. Postęp komórek rakowych z jednej części ciała do innej (tzw. przerzut) jest jednym z głównych problemów w leczeniu raka, dlatego też te badania przynoszą nadzieję na powstanie skutecznej terapii. Badania wykazały ciągłe współzawodnictwo pomiędzy dwoma białkami zwanymi ‘Rac’ i ‘Rho’ jest odpowiedzialne za pozwalanie komórkom rakowym na zmianę kształtu i rozprzestrzenianie w ciele. Badania pokazały, że komórki z czerniaka (agresywna forma raka skóry) są zdolne do szybkiej przemiany między dwoma różnymi sposobami poruszania się komórek i dwa różnymi kształtami tych komórek (okrągłe lub wydłużone). Naukowcy z Cancer Research London Institue obserwowali te komórki w żywym nowotworze. Te zmienione kształty i sposoby poruszania się pozwalają komórkom rakowym zmagać się z różnymi sytuacjami podczas rozprzestrzeniania się po organizmie. Testy pokazały, że okrągłe komórki rakowe są bardziej trwałe w prądzie krwi niż te wydłużone. Z procesem tworzenia białka Rac związana jest proteina NEDD9 (poprzednie badania pokazały, że proteina ta związana jest z przerzutami czerniaka). Aktywuje ona Rac poprzez inną proteiną DOCK3. Aktywność Rac działa na komórki „zachęcając” je aby przybrały wydłużony kształt i w tym samym czasie tłumi aktywność Rho. I na odwrót, kiedy komórki przyjmują kolisty kształt, aktywowana przez Rho proteina ARHGAP22 wyłącza aktywację Rac. Odkrycie, że ilość białek Rac i Rho w komórkach rakowych reguluje ich kształt oraz sposób poruszania się i rozprzestrzeniania się na sąsiednie komórki może być kluczowe przy tworzeniu nowych terapii leczniczych.

Victoria Sanz-Moreno, Gelles Gadea, Jessica Ahn, Hugh Paterson, Pierfrancesco Marra, Sophie Dinner, Erik Sahai, Christopher J.Marshall „Rac activation and