Wreszcie znaleziono gen odpowiedzialny za powstawanie czerniaka
07.04.2009
LONDYN (Reuters) - Do 70 procent czerniaka - raka skóry może być wywoływane przez mutację genu, która pojawia się w komórkach nowotworowych po nadmiernej ekspozycji na słońce.
Odkrycie może doprowadzić do lepszego leczenia najbardziej śmiertelnej forma raka skóry po tym, jak naukowcy Britain's Institute of Cancer Research odkryli, że mutacja genów BRAF jest często pierwszym wydarzeniem w kaskadzie genetycznych zmian prowadzących do czerniaka.

Naukowcy wiedzieli już że uszkodzony gen BRAF był często wykrywany u pacjentów z czerniakiem, ale nie było jasne, czy była to przyczyna czy skutek nowotworu.

"Nasze badanie pokazuje, że genetyczne uszkodzenia BRAF są pierwszym krokiem w rozwoju raka skóry", powiedział główny autor Richard Marais. "Zrozumienie tego procesu pozwoli nam opracować skuteczniejsze leczenie tej choroby."

Komórka czerniaka

Choć czerniak stanowi jedynie niewielki procent nowotworów skóry, jest odpowiedzialny za większość zgonów raka skóry. Choroba charakteryzuje się niekontrolowanym rozprzestrzenianiem się komórek skóry zwanych melanocytami.

Nadmierne narażenie na działanie promieni słonecznych jest winne co najmniej dwóch trzecich przypadków zniszczenia DNA w komórkach skóry, uszkodzenia, prowadzącego do mutacji genetycznych.