Udało się uzyskać oligodendrocyty z zarodkowych komórek macierzystych
16.04.2009
Czasopismo naukowe „Development” donosi, że naukowcom z University of Wisconsin udało się przekształcić ludzkie zarodkowe komórki macierzyste w oligodendrocyty, które są komórkami ośrodkowego układu nerwowego wytwarzającymi osłonki mielinowe dla neuronów. Mielina, z której zbudowane są osłonki dla neuronów, pełni przede wszystkim funkcje ochronne i umożliwia przesyłanie impulsów w ośrodkowym układzie nerwowym. Zaburzenia mielinizacji, za którą odpowiedzialne są oligodendrocyty, powodują zaburzenia przewodzenia i komunikacji między poszczególnymi neuronami, co może doprowadzić do poważnych chorób takich jak stwardnienie rozsiane. Jak do tej pory możliwe było przekształcenie mysich zarodkowych komórek macierzystych w oligodendrocyty, jednak nie udawało się tego zrobić z ludzkimi komórkami. Czynnikiem do tego niezbędnym okazał się tzw. Sonic Hedgehog, czyli białko odpowiadające za powstanie oligodendrocytów podczas rozwoju zarodkowego. Rozwiązanie problemu okazało się bardzo proste - należało ludzkie komórki macierzyste poddać działaniu tego właśnie czynnika. Na ten pomysł wpadli uczeni z zespołu profesora Su-Chun Zhanga z Wisconsin. Jedynie sam proces różnicowania trwał znacznie dłużej niż w przypadku mysich komórek, bo aż 14 tygodni. Warto zwrócić uwagę na niezwykłą wagę tego odkrycia. Jeśli naukowcy są w stanie już teraz otrzymać populację komórek produkujących mielinę, to być może już w niedalekiej przyszłości stanie się możliwe naprawianie bądź zastępowanie chorych komórek zdrowymi.

Development (dev.biologists.org), www.cloningresources.com