TLR9
19.08.2008
Receptor TLR-9 (toll-like receptor 9) rozpoznaje nisko zmetylowane sekwencje oligonukleotydowe. Jest jednym z elementów rozpoznawania wzorców patogenów w podstawowej odpowiedzi immunologicznej. Bakteryjne DNA jest zmetylowane jedynie w niewielkiej części w przeciwieństwie do DNA komórek ludzkich. Długo uważano, że receptor ten ulega aktywacji poprzez specyficzny motyw niezmetylowanych zasad w łańcuchu DNA, jednak najnowsze badania wskazują inaczej. Duże znaczenie dla prawidłowego rozpoznania ma budowa łańcucha fosfodiestrowego deoksyrybozy. Polimery deoksyrybozy potrafią aktywować receptor pomimo braku przyłączonych zasad azotowych. W obliczu nowych informacji wydaje się, że brak reakcji TLR9 na własne DNA jest spowodowane głównie lokalizacją receptora (endosomy), a nie rozpoznawaniem odmiennych struktur chemicznych w cząsteczce DNA.

Fiksdal L., Tryland I., Application of rapid enzyme assay techniques for monitoring of microbial water quality, Current Opinion in Biotechnology 2008, 19:289-29