System do bezpośredniego reprogramowania wielu typów komórek somatycznych.
21.08.2008
Badania nad indukowaniem pluripotencji komórek jest komplikowane przez potrzebę stosowania wysokiego miana wektorów retrowirusowych, co generuje heterogeniczną genetycznie populację komórek. Grupa badaczy otrzymała homogeniczną genetycznie populację komórek zawierającą czynniki powodujące zmianę typu komorek jak transgeny indukowane przez doksycyklinę (dox). Komórki te zostały wyprodukowane przez infekcję fibroblastów lentiwirusami indukowanymi przez doksycyklinę powodującą ich przeprogramowanie. W ten sposób następowała selekcja zaindukowanych pluripotencjalnych komórek macierzystych i wytworzenie myszy – chimer. Komórki pochodzące z tych chimer przeprogramowują się bez potrzeby infekcji wirusem z wydajnością 12 do 50 razy większą niż te obserwowane przy wykorzystaniu infekcji wirusem i bezpośredniej selekcji za pomocą leku w celu reaktywacji markera pluripotencji. Badania pokazały, że różne poziomy indukcji czynników przeprogramowujących mogą indukować pluripotencję komórek z różnych tkanek oraz że różne typy komórek wymagają zróżnicowanej intensywności indukcji.

Marius Wernig, Christopher J Lengner, Jacob Hanna, Michael A Lodato, Eveline Steine, Ruth Foreman, Judith Staerk, Styliani Markoulaki & Rudolf Jaenisch; A drug-